Mükemmel Evrenimizde Yer Alan En Garip 12 Nesne
Büyük ve gizemlerle dolu evrenimizde en çok merak konusu olan 12 nesne insanların aklında binlerce yeni teori doğuruyor.

Tuhaf Evren

Evrenin tuhaf olduğu gerçeğini sorgulamaya gerek yok. Dışarıya baktığınızda, ince, sert bir kabukla kaplı ve ince bir gaz tabakasıyla örtülmüş mavi bir yarı erimiş kaya topunun üzerinde sürünen her türlü garip, kendi kendine üreyen flora ve faunayı göreceksiniz. Yine de kendi gezegenimiz, kozmosun her yerinde gizlenmiş olarak bulunabilecek tuhaf olayların küçük bir kısmını temsil ediyor ve gökbilimciler her gün yeni sürprizler ortaya çıkarıyor.

Gizemli Radyo Sinyalleri

Araştırmacılar 2007'den beri sadece birkaç milisaniye süren ultra güçlü, ultra yüksek parlaklıkta radyo sinyalleri alıyorlar. Bu esrarengiz parlamalar hızlı radyo patlamaları (FRB'ler) olarak adlandırılıyor ve milyarlarca ışık yılı uzaktan geliyor gibi görünüyorlar (uzaylı değiller, asla uzaylı değiller). Yakın zamanda, bilim insanları arka arkaya altı kez parlayan, şimdiye kadar görülen ikinci sinyal olan ve bu gizemi çözmelerine yardımcı olabilecek tekrarlayan bir FRB yakalamayı başardılar.

Nükleer Makarna

Evrendeki en güçlü madde ölü bir yıldızın artıklarından oluşuyor. Simülasyonlara göre, bir yıldızın büzüşmüş kabuğundaki protonlar ve nötronlar çılgın bir yerçekimi basıncına maruz kalabilir, bu da onları kırılacak linguini benzeri malzeme yumaklarına sıkıştırır- ancak onlara çeliği parçalamak için gereken kuvvetin 10 milyar katını uygularsanız.

Haumea'nın Yüzükleri Var

Neptün'ün ötesindeki Kuiper Kuşağı'nda yörüngede bulunan cüce gezegen Haumea zaten alışılmadık bir cisim. Garip, uzun bir şekli, iki uydusu ve sadece 4 saat süren bir günü var, bu da onu güneş sistemindeki en hızlı dönen büyük nesne yapıyor. Ancak 2017'de gökbilimciler Haumea'nın bir yıldızın önünden geçişini izlediklerinde ve muhtemelen uzak geçmişte bir çarpışmanın sonucu olarak etrafında dönen son derece ince halkalar fark ettiklerinde Haumea daha da garipleşti.

Ay ile Ay

Bir aydan daha iyi ne olabilir? Bir ayın yörüngesinde dönen bir ay, ki internet buna moonmoon adını verdi. Submoons, moonitos, grandmoons, moonettes ve moooons olarak da bilinen moonmoons hala sadece teoriktir, ancak son hesaplamalar oluşumları hakkında imkânsız bir şey olmadığını göstermektedir. Belki de gökbilimciler bir gün bir tane keşfedebilirler.

Karanlık Maddesiz Galaksi mi?

Karanlık madde- evrendeki tüm maddenin yüzde 85'ini oluşturan bilinmeyen madde- tuhaftır. Ancak araştırmacılar en azından bir konuda eminler: Karanlık madde her yerde. Bu yüzden ekip üyeleri Mart 2018'de tespit ettikleri ve neredeyse hiç karanlık madde içermediği anlaşılan tuhaf bir galaksi üzerine kafa yoruyordu. Daha sonraki çalışmalar bu göksel tuhaflığın aslında karanlık madde içerdiğini ortaya koysa da bu bulgu paradoksal bir şekilde karanlık maddenin hiç var olmadığını öne süren alternatif bir teoriye itibar kazandırdı. Toparlanın gökbilimciler!

En Tuhaf Yıldız

Louisiana Eyalet Üniversitesi'nden gökbilimci Tabetha Boyajian ve meslektaşları KIC 846285 olarak bilinen yıldızı ilk gördüklerinde şaşkına döndüler. Tabby'nin yıldızı olarak adlandırılan cismin parlaklığı düzensiz aralıklarla ve garip sürelerle, bazen yüzde 22'ye varan oranlarda azalıyordu. Uzaylı bir mega yapı olasılığı da dahil olmak üzere farklı teoriler ortaya atıldı, ancak günümüzde çoğu araştırmacı yıldızın kararmaya neden olan anormal bir toz halkası ile çevrili olduğuna inanıyor.

Yüksek Elektrikli Hyperion

Güneş sistemindeki en tuhaf ay unvanı pek çok gök cismine gidebilir- Jüpiter'in aşırı volkanik Io'su, Neptün'ün gayzer püskürten Triton'u gibi. Ancak en tuhaf görünenlerden biri, çok sayıda kraterle dolu, ponza taşı benzeri düzensiz bir kaya olan Satürn'ün Hyperion'udur. NASA'nın 2004-2017 yılları arasında Satürn sistemini ziyaret eden Cassini uzay aracı da Hyperion'un uzaya doğru akan statik elektrikten oluşan bir "parçacık demeti" ile yüklü olduğunu tespit etti.

Yol Gösterici Bir Nötrino

Dünya'ya 22 Eylül 2017'de çarpan tek ve yüksek enerjili nötrino, aslında tek başına o kadar da olağanüstü değildi. Antarktika'daki IceCube Nötrino Gözlemevi'ndeki fizikçiler ayda en az bir kez benzer enerji seviyelerinde nötrinolar görüyorlar. Ancak bu nötrino özeldi çünkü gökbilimcilerin teleskopları geldiği yöne çevirebilmeleri için kökeni hakkında yeterli bilgiyle gelen ilk nötrino oldu. Dünya'ya 4 milyar yıl önce bir galaksinin merkezinde bulunan ve çevresindeki maddeleri tüketen süper kütleli bir kara delik olan blazar tarafından fırlatıldığını anladılar.

Yaşayan Fosil Galaksisi

DGSAT I bir ultradiffuse galaksidir (UDG), yani Samanyolu gibi bir galaksi kadar büyüktür ancak yıldızları o kadar ince yayılmıştır ki neredeyse görünmezdir. Ancak bilim insanları 2016 yılında hayalet DGSAT 1'i gördüklerinde, tipik olarak kümeler halinde bulunan diğer UDG'lerden farklı olarak tek başına durduğunu fark ettiler. Özellikleri, bu soluk nesnenin evrenin çok farklı bir döneminde, Büyük Patlama'dan sadece 1 milyar yıl kadar sonra oluştuğunu ve DGSAT 1'i yaşayan bir fosil haline getirdiğini gösteriyor.

Çift Kuasar Görüntüsü

Büyük cisimler, arkalarındaki cisimlerin görüntüsünü bozabilecek kadar ışığı bükerler. Araştırmacılar Hubble Uzay Teleskobu'nu kullanarak evrenin erken dönemlerinden bir kuasar tespit ettiklerinde, bunu evrenin genişleme hızını tahmin etmek için kullandılar ve bugün evrenin o zamana göre daha hızlı genişlediğini buldular- bu bulgu diğer ölçümlerle uyuşmuyor. Şimdi fizikçilerin teorilerinin yanlış olup olmadığını ya da başka garip bir şeyler olup olmadığını anlamaları gerekiyor.

Uzaydan Kızılötesi Akış

Nötron yıldızları, normal bir yıldızın ölümünden sonra oluşan son derece yoğun nesnelerdir. Normalde radyo dalgaları veya X-ışınları gibi daha yüksek enerjili radyasyon yayarlar, ancak Eylül 2018'de gökbilimciler Dünya'dan 800 ışık yılı uzaklıktaki bir nötron yıldızından gelen uzun bir kızılötesi ışık akışı buldular- daha önce hiç gözlemlenmemiş bir şey. Araştırmacılar nötron yıldızını çevreleyen bir toz diskinin bu sinyali üretiyor olabileceğini öne sürdüler, ancak nihai açıklama henüz bulunamadı.

Auroralı Rogue Gezegeni

Galaksi boyunca sürüklenen başıboş gezegenler, kütleçekim kuvvetleri tarafından ana yıldızlarından uzağa fırlatılmışlardır. Bu sınıftaki özel bir cisim SIMP J01365663+0933473 olarak bilinmektedir. 200 ışık yılı uzaklıktaki bu gezegen boyutundaki cismin manyetik alanı Jüpiter'inkinden 200 kat daha güçlüdür. Bu, atmosferinde radyo teleskoplarla görülebilen yanıp sönen auroralar oluşturacak kadar güçlüdür.

Bu içerik LIVESCIENCE’ de yayınlanmıştır.