JWST, Samanyolu'na Benzeyen Antik Galaksileri Tespit Etti
Bunlar bilinen en eski doğrulanmış çubuklu sarmallardır.

Samanyolu bir çubuklu sarmal galaksidir. Sarmal kollar yıldızlardan oluşan küresel bir çekirdek etrafında değil, çubuk olarak bilinen daha uzun bir yapı etrafında döner. Çubukların evrimi çok aktif bir alan ve JWST'den yeni gözlemlerin buna katkıda bulunacağı kesin. Kızılötesi teleskop, ışığı bize 11 milyar yıl öncesinden gelen iki çubuklu galaksi keşfetti - bilinen en eski ve en uzak çubuklu sarmallar.

Galaksilerden birinin adı EGS-23205. İlk olarak Hubble tarafından görüldü ve yalnızca JWST'nin gücü onun bir diskten daha fazlası olduğunu gösterebilirdi, bir çubuklu sarmaldı. İkincisi, EGS-24268 daha önce görülmemişti. Gök bilimcilere bu bilgileri sağlayan veriler, Kozmik Evrim Erken Yayın Bilim Araştırması'nın (CEERS) bir parçası.

Austin'deki Teksas Üniversitesi'nde astronomi profesörü Shardha Jogee, bir açıklamada, "Bu verilere bir göz attım ve 'Diğer her şeyi bırakıyoruz' dedim. Hubble verilerinde pek görünmeyen çubuklar, JWST görüntüsünde ortaya çıktı ve JWST'nin galaksilerdeki temel yapıyı görmek için muazzam gücünü gösterdi." dedi.

Çalışma zaman açısından bize daha yakın, 8 milyar yıl öncesinden, dört çubuklu sarmal daha buldu. Çubuklu yapı, bu galaksilerin merkezinde bulunan süper kütleli kara deliklerin büyümesine yardımcı olabilir ve ayrıca yeni yıldızlar oluşturmak için gaz getirebilir.

Jogee, "Çubuklar, galaksilerdeki tedarik zinciri sorununu çözüyor. Tıpkı limandan yeni ürünler üreten iç fabrikalara hammadde getirmemiz gerektiği gibi, bir çubuk, gazı güçlü bir şekilde merkezi bölgeye taşır ve burada gaz hızla yeni yıldızlara dönüştürülür, galaksinin geri kalanındaki gazdan tipik olarak 10 ila 100 kat daha hızlıdır." diye açıkladı.

Evren tarihinin çok erken dönemlerinde çubukların varlığı, galaksi evrimini anlamak için kesinlikle heyecan verici bir bulgudur. Modeller, süper kütleli kara delik büyümesini ve yıldız oluşumundaki artışı daha iyi açıklamak için bunları kullanabilir. Aynı zamanda, modellerin kaç çubuk gördüklerini açıklamaları gerekiyor, bu nedenle evrende bu kadar erken bir varlık onlar için de bir meydan okuma olabilir.

Analizi yöneten yüksek lisans öğrencisi Yuchen "Kay" Guo, "Bu çalışma için, daha önce hiç kimsenin bu tür verileri kullanmadığı veya bu tür nicel analizler yapmadığı yeni bir rejime bakıyoruz, daha önce hiç kimsenin girmediği bir ormana girmek gibi." dedi.

Araştırma, The Astrophysical Journal Letters'da yayınlanmak üzere kabul edildi.