Gökbilimciler Samanyolu'nun Halesinde İlkel Yıldız Akışı Buldu

C-19 adlı yeni keşfedilen yıldız akışı, eski bir küresel kümenin kalıntısıdır ve Güneş'ten 2500 kat daha düşük ağır element içeriğine sahip, son derece düşük metalikliğe sahip yıldızlar içerir.

C-19, Galaksi çevresinde ortak bir yörünge hareketini paylaşan Samanyolu halesindeki bir yıldız grubudur. C-19 yıldız akışı, çıplak gözle görülemese de gece gökyüzünün etkileyici bir genişliği boyunca uzanır.

Yörüngesi, en yakın yaklaşımında Galaktik merkezden yaklaşık 20.000 ışık yılı ve en uzak noktasında yaklaşık 90.000 ışık yılı kadar uzanır.

Instituto de Astrofísica de Canarias'ta bir gökbilimci olan Dr. Jonay González, “Mahallemizdeki Güneş gibi diğer yıldızların da çoğu galaksimizde oluştu. Ancak Samanyolu'ndaki çevresinde bulunabilen yıldızların ve yıldız kümelerinin çok küçük bir kısmı buraya daha küçük gökadalarda getirildi."

C-19 muhtemelen Galaksiye bu şekilde geldi, ancak gelgit çekimlerinin bir sonucu olarak Galaksi etrafındaki yörüngesinde yıldızlarını kaybediyor ve yıldızların 'göksel ayak izini' bırakıyor.

Dr. González ve meslektaşları, Gaia Early Data Release 3'ün astrometrik verilerinde ilk olarak C-19'u tespit ettiler.

Bu akıştaki yıldızlar, Hawai'deki Kanada-Fransa-Hawaii Teleskobu kullanılarak Samanyolu'nun içindeki ve çevresindeki en düşük metalliğe sahip yıldızların arandığı Pristine araştırması tarafından da, takip gözlemlerini hak edecek kadar ilginç olarak tanımlandı.

Gökbilimciler, "Gemini Kuzey teleskopunu ve GRACES cihazını kullanarak, C-19'un küresel bir kümenin kalıntısı olduğunu fark ettik" dedi.

Ayrıca, akıştaki yıldızlar benzersiz bir şekilde düşük oranda ağır elementlere (düşük metaliklik) sahiptir.

Küresel kümelerin daha önce %0,2'den daha düşük olmayan metalikliğe sahip olduğu düşünülüyordu, ancak C-19'un benzeri görülmemiş derecede düşük bir metalikliği %0,05'ten daha az. Bu, Samanyolu veya çevresindeki bir yıldız sistemi için şimdiye kadar gözlemlenenden en düşük oran.

Strasbourg Astronomik Gözlemevi'nden bir astronom olan Dr. Nicolas Martin, "Bu kadar az ağır element içeren küresel kümelerin olup olmadığı bilinmiyordu, hatta bazı teoriler bunların hiç oluşamayacaklarını varsayıyordu" dedi.

"Diğer teoriler ise hepsinin çoktan ortadan kaybolduğunu öne sürüyor, bu da bunu, erken Evren'de yıldızların nasıl oluştuğunu anlamamız için önemli bir keşif haline getiriyor."

Gözlemler, antik küresel kümenin çok erken nesil yıldızlardan oluşmuş olması gerektiğini ve C-19'u ilk yıldız gruplarının oluştuğu zamandan itibaren dikkate değer bir kalıntı haline geldiğini gösteriyor.

Sonuç olarak, bu keşif, Büyük Patlama'dan kısa bir süre sonra ortaya çıkan yıldızların ve yıldız kümelerinin oluşumu hakkındaki anlayışımızı geliştiriyor ve galaksilerdeki en eski yapıları incelemek için eve yakın bir doğal laboratuvar sağlıyor.

Victoria Üniversitesi'nden bir gökbilimci olan Dr. Julio Navarro, "Eski çağlardan kalma bu eser, Evrendeki yıldız oluşumunun ilk dönemlerine doğrudan ve benzersiz bir pencere açıyor" dedi.

Gökbilimciler erken Evren'i incelemek için en uzak galaksilere bakabilirken, artık kendi galaksimizdeki en eski yapıları o eski zamanlardan fosiller olarak incelemenin mümkün olduğunu biliyoruz.

Nature dergisinde bulgularla ilgili bir makale yayınlandı.

Nature dergisinde bulgularla ilgili bir makale yayınlandı.