İkili Yıldızın Çevresinde Oluşan Üç Gezegen Sistemi Tespit Edildi

Bir çift yıldızın etrafındaki disk üzerinde yapılan bir araştırma, olağanüstü bir şey buldu: biri bir yıldızın etrafında, biri diğer yıldızın etrafında ve diğeri her ikisinin de etrafında dönen üç ayrı gezegen sisteminin kökenleri.

Galaksideki yıldızların çoğu ikili sistemlerde bulunur. Sonuç olarak, gezegenlerin ve bunların etrafındaki yaşamla ilgili beklentilere büyük ilgi var. Gezegenlerin, geniş çapta yayılmış bir sistemde bir yıldızın yörüngesinde veya çift birbirine yakın olduğunda her ikisinin yörüngesinde de var olabileceğini biliyoruz. Bununla birlikte, çok az kişi her ikisinin de tek bir sistemde olasılığını düşünmüştü, ancak The Astrophysical Journal'da yayınlanacak bir makale, birkaç milyon yıl içinde tam olarak buna yol açabilecek koşulları ortaya koyuyor.

Manchester Üniversitesi'nden Dr. Ana Karla Díaz-Rodriguez liderliğindeki bir ekip, Çok Büyük Dizi ve Atacama Büyük Milimetre/Milimetre-altı Dizisi'ni (ALMA) kullanarak, 980 ışık yılı uzaklıktaki bir çift çok genç yıldız olan SVS 13'ü inceledi.

Benzer yaştaki diğer yıldızlar gibi (tek veya çift), bu ikisi yavaş yavaş yoğunlaşan ve sonunda gezegenlere dönüşecek olan bir malzeme diski ile çevrilidir, ancak daha yakından incelendiğinde başka bir şey ortaya çıkar.

Díaz-Rodriguez yaptığı açıklamada, "Sonuçlarımız, her yıldızın çevresinde bir gaz ve toz diski olduğunu ve ayrıca her iki yıldızın etrafında daha büyük bir diskin oluştuğunu ortaya koydu. Bu dış disk, maddeyi tek tek disklere besleyen sarmal bir yapıyı gösteriyor ve bunların hepsinde gelecekte gezegen sistemleri oluşabilir." dedi.

Gaz ve tozla çevrili ikili yıldız sisteminin modeli. Kırmızı ve mavi, gazın hareketini (kırmızı uzağa, mavi bize doğru) ve her ikisinin etrafında oluşan daha büyük toz çapını gösterir.

Dış diskin sarmal kolları, Dünya'dan Güneş'e olan mesafeden yüzlerce kez uzar. Jüpiter'in kütlesinin 50 katından fazlasını içerir. Her yıldızın etrafındaki iki diskin yarıçapları, genellikle tek yıldızların çevresinde bulunanlardan daha küçüktür - toz sırasıyla Satürn ve Uranüs'ün yörüngesine kadar uzanır - ve çok daha az kütlelidir.

SVS 13'ün bileşen yıldızları, Güneş'in Neptün'den uzaklığının iki katından fazladır. Birleşik kütleleri Güneş'inkinden daha azdır, bu nedenle - kırmızı dev evreleri bir yana - asla çok parlak olmayacaklardır. Her ikisinin de yörüngesinde dönen herhangi bir gezegen, neredeyse yıldızlararası uzayda seyahat eden bir nesne kadar soğuk olacaktır.

Öte yandan, her yıldızın sonunda kendi yaşanabilir bölgesi olabilir. Bu bölgede yaşayan herhangi biri için diğer yıldız, ikinci bir Güneş'ten çok parlak bir gezegen gibi görünecektir.

Dünyadaki en büyük radyo teleskoplarından biri olan Atacama Büyük Milimetre/Milimetre-altı Dizisi (ALMA) tarafından üretilen gerçek görüntüler çok daha az nettir, iki genç yıldızdan çok bir baykuşa benziyor.

SVS 13 sistemindeki yaşam, bir gün oldukça gerçekçi bir olasılık olabilir. Keşif, 13 yaşam öncüsü de dahil olmak üzere disklerdeki yaklaşık 30 farklı molekülün izlenmesiyle mümkün oldu.

Instituto de Astrofísica de Andalucía'dan (IAA-CSIC) sorumlu yazar Dr Guillem Anglada, SVS 13'ün gökbilimcileri daha önce şaşırttığını belirtti. Optik teleskoplarda yıldızlardan sadece biri görülebilir, ancak ikisi de radyo aletleriyle görülebilir.

Anglada, "Biri diğerinden çok daha hızlı evrimleşmiş gibi görünen bir çift ikiz yıldız keşfetmek çok garipti. Daha fazla ayrıntı elde etmek ve böyle bir durumda herhangi birinin olup olmadığını öğrenmek için birkaç deney tasarladık. Yıldızlar gezegenler oluşturabilirdi. Şimdi her iki yıldızın da çok genç olduğunu ve her ikisinin de gezegen oluşturabileceğini gördük.” dedi.

İkili yıldızların etrafındaki disk oluşum süreci daha önce yoğun bir şekilde tartışılmıştı ve SVS 13'ün tipik mi yoksa aykırı bir değer mi olduğunu henüz bilmiyoruz. Çift, Alpha Centauri A ve B'den yaklaşık beş kat daha uzaktadır, ancak yine de oradaki herhangi bir gezegen sistemi için iyi bir model olarak hizmet edebilir.