Düşük Oksijenli, Aşırı Tuzlu, Sıfırın Altındaki Arktik Bölgede Yaşam Bulundu

Bu gezegende yaşayan çoğu organizma için son derece elverişsiz olacak bir ortamda yaşam bulundu.

600 metrelik permafrosttan geçen sularla beslenen, Kanada Arktik bölgesindeki sıfırın altında, tuzlu, neredeyse oksijensiz Lost Hammer Spring, Dünya üzerindeki en zorlu yerlerden biridir. Ancak burada bile hayat, var olmanın bir yolunu buluyor.

Bilim insanları, permafrost'un derinliklerinden sızan tuzlu suda gelişen mikroplar buldular ve bu, Europa, Enceladus veya Mars'ta eğer varsa, bulunabilecek dünya dışı mikrobiyal yaşam hakkında bir ipucu verebilir.

Dünya dışı ortamlardaki yaşamı bulmak kesinlikle kolay değil. Bilim insanları, dünyada yaşamın çok zor olduğu bölgelerde yaşamı incelemenin,  Dünya dışı ihtimalleri incelerken işimize yarayacağını düşünüyorlar.

Jüpiter'in uydusu Europa ve Satürn'ün uydusu Enceladus gibi okyanus dünyaları, Mars gibi bir çöl dünyasıyla pek ortak görünmeyebilir, ancak oldukça makul seviyelerde benzer bazı özellikleri var.

Kanıtlar, Europa ve Enceladus'un buz kabuklarının altında aşırı soğuk, tuzlu okyanusların gizlenebileceğini gösteriyor. Mars'ta da yüzeyinin altında kilitli sıvı tuzlu göller olabilir. Bu ortamlar muhtemelen hipersalindir. Tuzlar suyun donma noktasını düşürdüğünden, muhtemelen bu ortamlar da sıfırın altındadır. Oksijen açısından son derece düşük seviyelerde olmaları da son derece güçlü ihtimaller arasındadır.

Kısa bir süre önce, bilim insanları Mars'ın güney kutup buzulunun altında aşırı tuzlu göller olabileceğine dair kanıtlar buldular. Bu keşif hala sıcak bir tartışma konusu olsa da, orada göller varsa, Lost Hammer Spring, bu bölgeye son derece benziyor olabilir.

Permafrost'un derinliklerinden, çok az çözünmüş oksijen, yaklaşık yüzde 24 tuzluluk ve eksi 5 santigrat derece civarındaki sıcaklıklarda su yüzeye sızar. Bunun içinde yaşamaya çalıştığınızı hayal edin. Emin olun, son derece zor olacaktır.

Ancak bu bölgede yaşayan mikroplar bulundu. Mars'taki belki göllere benzerliği göz önüne alındığında, bu ilerisi için umut verici bir gelişme.

Fotoğraf: Lost Hammer Spring (Elisse Magnuson)

Magnuson, "Aktif mikrobiyal toplulukları başarılı bir şekilde tespit edebilmemiz için tortu ile birkaç yıl çalışmamız gerekti" dedi. "Çevrenin tuzluluğu, mikropların hem çıkarılmasını hem de dizilenmesini engelliyor, bu yüzden aktif mikrobiyal toplulukların kanıtını bulabildiğimizde çok tatmin edici bir deneyim oldu."

Bir sonraki adım, mikrobiyal topluluğu kabaca karakterize etmekti. Bunun için ekip, örneklerinde bulunan genetik materyal artıklarını sıraladı ve bunları bilinen çeşitli mikrobiyal filumlara ait çok sayıda mikroplara ayırdı.

Buldukları mikropların çoğu bilim için tamamen yeniydi ve Lost Hammer Spring gibi bir yerde sadece yaşamalarına değil, gelişmelerine de izin veren özel gelişmişliklere sahiplerdi.

McGill Üniversitesi'nden mikrobiyolog Lyle Whyte, "Lost Hammer Spring'de bulduğumuz ve tanımladığımız mikroplar şaşırtıcı çünkü diğer mikroorganizmaların aksine yaşamak için organik maddeye veya oksijene ihtiyaç duymuyorlar" dedi.

Bunun yerine, hepsi Mars'ta bulunan metan, sülfürler, sülfat, karbon monoksit ve karbondioksit gibi basit inorganik bileşikleri yiyip soluyarak hayatta kalıyorlar.

Bu tür metabolizmalar kemolitotrofik olarak bilinir ve yalnızca mikrobiyal organizmalarda ve genellikle oldukça aşırı ortamlarda bulunurlar.

Ekip, mikrobiyal topluluğun en aktif üyelerinden bazılarını yetiştirmeyi ve bu tür misafirperver olmayan bir ortamda gelişmeye nasıl adapte oldukları hakkında daha fazla bilgi edinmek için çalışmayı planlıyor. Araştırmacılar, bu bilgilerin Mars gibi yerlerde ortaya çıkma potansiyeli olan bu tür organizmaları daha iyi anlamamıza yardımcı olabileceğini söyledi.

Ekibin araştırması The ISME Journal'da yayınlandı.