Bilim İnsanları, Derin Deniz Mercanlarının Karanlıkta Neden Parladığını Keşfettiler

Okyanuslar, biyolojik çeşitlilikle dolup taşan büyülü deniz yaşamıyla doludur. Çeşitli şekil, boyut ve renklerle karşımıza çıkan mercanlar istisna değildir. Hatta bazı türleri karanlıkta bile parlar.

Şimdi İsrailli bilim insanlarından oluşan bir ekip, bunun neden böyle olabileceğini anladı. Parlayan yeşil ve sarı dokunaçlarla, derin resif mercanları, avlarını kendilerine çekmek için parlak renkler yayıyorlar.

Tel Aviv Üniversitesi'nden mercan kayalığı araştırmacısı Or Ben-Zvi, "Plankton tarafından floresan sinyallerinin görsel algılanmasıyla ilgili mevcut bilgilerdeki boşluklara rağmen, mevcut çalışma mercanlarda floresansın avlanma rolüne dair katkısı olduğu görülüyor" diyor.

Resif oluşturan mercanların çoğu sığ sularda güneşlenir, böylece yerleşik algleri okyanus yüzeyinden süzülürken güneş ışığını yakalayabilir. Bunlar, bildiğimiz ve sevdiğimiz, fotosentetik zooxanthellae'larına sahip mercan resifleridir.

Ancak diğer gözü pek mercan türleri, karanlık, soğuk ve derin denizde yüzeyin 6.000 metreye kadar daha derinlerde büyümeyi başarır.

Bu yeni çalışmanın arkasındaki araştırmacılar, çoğu floresan olan bu derin su mercanlarının, biyolüminesans yayan diğer derin deniz sakinlerine benzer şekilde, küçük plankton gibi avlarını kendi kıvrımlarına çekmek için ışık kullanabileceğini düşündüler.

Ancak 'ışık tuzağı' hipotezi olarak adlandırdıkları bu teoriyi test etmeleri gerekiyordu.

Tel Aviv Üniversitesi'nden deniz ekoloğu ve kıdemli yazar Yossi Loya, "Birçok mercan, ağızlarını veya dokunaç uçlarını gösteren bir floresan renk deseni sergiliyor" diye açıklıyor.

Loya, bu floresan ve avı çekme yeteneğinin deniz tabanına yapışmış mercanlar için oldukça önemli bir adaptasyon gibi göründüğünü ve "özellikle mercanların fotosenteze ek olarak veya onun yerine başka enerji kaynaklarına ihtiyaç duyduğu habitatlarda" diye ekliyor.

Mercanların neden floresan yaydığını açıklamak için bir sürü başka fikir önerildi. Örneğin, 'güneş kremi' hipotezi, floresanın mercanları daha fazla ısı stresinden ve ışık hasarından koruyabileceğini öne sürüyor. Fotosentezi artırmak başka bir olası açıklama olabilir.

Ancak düşük, maviye kaydırılmış ışıkta büyüyen mezopotik mercanlar biraz farklıdır - floresanlarının herhangi bir koruma veya enerji artışı sağladığına dair henüz bir kanıt yoktur.

Bu yüzden Ben-Zvi ve meslektaşları, ışığın azaldığı derinliklerde büyüyen ve yiyecek için fotosentezden çok yırtıcılığa dayanan mercan türlerine bakarak konuya eğildiler.

Bir dizi laboratuvar deneyinde ekip, ufacık karidesin (Artemia salina) bir tankın karşı tarafında konumlandırılmış açık, yansıtıcı veya mat renkli hedeflere karşı yeşil veya turuncu bir floresan hedefi tercih edip etmediğini test etti.

Gerçekten de karides floresan sinyaline çekildi ve ona doğru yüzdü.

Fotoğraf: Parlayan mercanların yakın çekimi. (Tel Aviv Üniversitesi)

Araştırmacılar, Kızıldeniz'in kuzey ucunda bulunan Eilat Körfezi'nde deneyler sistemleri kurduklarında da benzer sonuçlar bulundu. Yerli bir kabuklu olan Anisomysis Marisrubri, floresan yansıtıcı hedefleri tercih etti.

Son olarak, araştırmacılar Eilat Körfezi'nden 45 metre derinlikte toplanan ve laboratuvara geri gönderilen farklı renkli Euphyllia paradivisa mercanları arasındaki avlanma oranlarını karşılaştırdı.

Floresan yeşil mercanların, sarı floresan eşlerinden daha yüksek avlanma oranlarına sahip oldukları ve 30 dakika içinde daha fazla A. salina karidesi yuttukları ortaya çıktı.

Fotoğraf: Deney Düzeneği. (Tel Aviv Üniversitesi)

Tabii ki, bu çalışmanın sadece bir mezopotik mercan türüne baktığını belirtmek önemlidir. Plankton ve diğer mercan besleyen kabukluların renkleri nasıl algıladıklarını daha iyi anlamak için daha fazla araştırmaya da ihtiyaç var.

Ancak ne olursa olsun, çalışma bulguları, biyolojik çeşitliliğe sahip okyanus ekosistemlerinin ana kayası olan mercanların korunmasının neden bu kadar hayati olduğunun altını çiziyor.

Çalışma Communications Biology'de yayınlandı.