Yukarı Bak! Lyrids Meteor Yağmuru Gökyüzünü Aydınlatıyor

Nisan şu anda gece gökyüzünü sevenler için harika bir ay. Daha alçak enlemlere ve daha yoğun Kuzey Işıklarına yol açan jeomanyetik bir fırtına yaşadık ve baharın ilk Dolunayı olan Pembe Ay gerçekleşti. Ancak gezegen hizalaması ve Ocak ayından bu yana ilk meteor yağmuru olan Lyrids dahil olmak üzere bu ayda çok daha fazlası var.

Lyrids her yıl özellikle muhteşem bir meteor yağmuru olarak kabul edilmez, ancak tutarlıdırlar. Uluslararası Meteor Örgütü'ne göre, bu meteor yağmuru, 22 Nisan'da beklenen zirvesiyle, 15-29 Nisan arasında gökyüzünü boydan boya geçecek. En parlak yıldızı Vega'nın fark edilmesi kolay olan Lyra takımyıldızının yönünden geldikleri için onlara Lyridler denir.

Zirvenin etrafındaki üç gün, bu yağmuru gerçekten gözlemlemek için en iyisidir, ancak yarın gerçekleşecek Dolunay, bir hafta içinde, erken saatlere kadar kalmadığınız sürece gözlemleri daha zor hale getirecek kadar parlak olacağı anlamına gelse de. İyi koşullarda, gökyüzünde saatte yaklaşık 18 meteor görülmelidir.

Bu meteorlar, Güneş'in etrafında dönerken C/1861 G1 Thatcher Kuyruklu Yıldızı'nın Güneş Sistemi'nin iç kısmında bıraktığı enkaz izleridir. Bu uzun periyotlu kuyruklu yıldız, yaklaşık 415 yılda bir yıldızımızın etrafındaki yolculuğunu tamamlıyor. İlk kez 1861'de gözlemlendi, bu yüzden bir dahaki sefere 2276'dan sonra olacak, bu da herhangi birimizin onu izlemesini biraz olası kılıyor (ama asla bilemezsiniz).

Uzun periyoduna rağmen, gezegenlerin yerçekimi etkileri artık enkaz üzerinde daha kısa vadeli bir etkiye sahiptir. Her 60 yılda bir, enkazın ardından doğrudan Dünya'nın yörüngesine gelir ve olayı bir sezon boyunca hızlandırır. En son 1982'de gerçekleştiğinde, gözlemciler en yüksek noktasında saatte yaklaşık 90 kayan yıldız saydı. Bu, bir sonraki için 20 yıl daha beklememiz gerektiği anlamına geliyor.

Ara sıra meydana gelen bu dalgalanma, Lyrids'in tarih boyunca bu kadar iyi tanınmasında çok önemli olmuştur. Aslında bunlar bilinen en eski meteor yağmurlarından biridir. Örneğin, Richmond, Virginia'da bir gazeteci tarafından saatte 700'e kadar meteorun yağdığına tanık olduğu 1803'teki Lyrids zirvesi, tarihteki en inanılmaz yağmurlardan biridir.

Aynı derecede etkileyici bir olay, yaklaşık 2.000 yıl önce, MÖ 687'de Lyrids meteor yağmurunu "yıldızların yağmur gibi düşmesi" olarak tanımlayan eski bir Çin anlatı tarihi olan Zuo Zhuan'da anlatılmıştır. Bu meteor yağmuru, binlerce yıl öncesine uzanan Avustralya Yerli Astronomi'sinde bile bahsedilmektedir.