Gökbilimciler Alev Bulutsusu'nu Yakından İnceliyor

Kapak Görseli: Alev Bulutsusu, ortadaki sarı dikdörtgenin sol yarısında göze çarpıyor. Sağdaki küçük kısım, yansıma bulutsusu NGC 2023'tür. NGC 2023'ün sağ üst köşesinde, Atbaşı Bulutsusu, 'alevlerden' kahramanca ortaya çıkıyor gibi görünmektedir. Üç nesne, dev bir gaz yapısı olan Orion bulutunun parçasıdır. Yaklaşık 1.300 ila 1.600 ışık yılı uzaklıktadır. Farklı renkler gazın hızını gösterir. Alev Bulutsusu ve çevresi bizden uzaklaşıyor, arka plandaki kırmızı bulutlar öndeki sarı bulutlardan daha hızlı uzaklaşıyor.

Gökbilimciler, Şili'nin Atacama Çölü'ndeki ESO'nun Atacama Pathfinder Experiment (APEX) üzerine yakın zamanda kurulan SuperCam cihazını kullanarak, Alev Bulutsusu'nun yeni bir radyo görüntüsünü yakaladılar.

Alev Bulutsusu, Orion takımyıldızında bulunur ve yaklaşık 1400 ışık yılı uzaklıkta yer almaktadır.

NGC 2024 ve Sh2-277 olarak da bilinen bu salma bulutsusu 12 ışık yılı genişliğindedir.

Almanya doğumlu İngiliz astronom William Herschel tarafından 1 Ocak 1786'da keşfedildi.

Atbaşı Bulutsusu ve Avcı Bulutsusu gibi ünlü bulutsuları içeren Orion Moleküler Bulut Kompleksi'nin bir parçasıdır.

ESO'da astronom olan Dr. Thomas Stanke ve meslektaşları, "Gökbilimcilerin söylemekten hoşlandığı gibi, “ne zaman yeni bir teleskop veya alet olsa, Orion'u gözlemleyin: her zaman keşfedilecek yeni ve ilginç bir şeyler olacaktır" dedi.

Gökyüzündeki en ünlü bölgelerden biri olan Orion, Güneş'e en yakın dev moleküler bulutlara ev sahipliği yapıyor. Bunlar, yeni yıldızların ve gezegenlerin oluştuğu, esas olarak hidrojenden oluşan geniş kozmik nesnelerdir.

Bu bulutlar 1.300 ila 1.600 ışık yılı uzaklıkta yer alıyor ve Güneş Sistemi'nin çevresindeki en aktif yıldız doğum oluşum bölgesi olmasının yanı sıra bu görüntüde gösterilen Alev Bulutsusu'nu da içeriyor.

Bu salma bulutsusu, merkezinde yüksek enerjili radyasyon yayan ve çevredeki gazların parlamasını sağlayan bir genç yıldız kümesi barındırıyor.

Yeni gözlemler, Orion bulutlarındaki karbon monoksit (CO) tarafından yayılan radyo dalgaları incelenerek gerçekleştirildi.

Bu molekülü gökyüzünün geniş alanlarını araştırmak için kullanmak, astronomların yeni yıldızları doğuran büyük gaz bulutlarını haritalandırmasına yardımcı oluyor.

Yeni görüntünün "ateşinden" bahsediyor olsak da aslında bu bulutlar aslında soğuktur ve sıcaklıklar tipik olarak mutlak sıfırın sadece birkaç derece üzerindedir.

Bilim insanları, "Alev Bulutsusu ve çevresine ek olarak, çok çeşitli diğer gök cisimlerini de inceledik. Bunlardan bazıları, yakındaki yıldızların ışığını yansıttığına inanılan ve yıldızlararası gaz ve toz bulutları olan yansıma bulutsuları Messier 78 ve NGC 2071" dedi.

“İnek Bulutsusu adını verdiğimiz, neredeyse mükemmel dairesel görünümüyle dikkat çekici küçük bir nesne olan yeni bir bulutsu bile keşfettik.”

Ekibin çalışması Astronomy & Astrophysics dergisinde yayınlandı.