Triangulum Galaksisi’ndeki Yıldız Dağılımda Çok Tuhaf Bir Şey Var
Genç ve yaşlı yıldızlar, bu yakın galakside çok farklı yapılarda bulunur.

Andromeda ve Samanyolu'ndan sonra, Triangulum galaksisi yerel galaksi grubumuzdaki en büyük galaksidir. Ve astronomlar tarafından yapılan yeni bir analize göre en tuhafı unvanını da alabilir. Görünüşe göre daha genç ve daha yaşlı yıldız popülasyonları, benzersiz bir dağılım ve aynı zamanda galaksinin nasıl göründüğüne dair tuhaf bir model yaratarak yaşa göre ayrılıyor.

Galaksinin çapı 61.000 ışık yılıdır. Merkezinde dikdörtgen bir yıldız dağılımına ve iyi tanımlanmış iki büyük sarmal kola sahiptir. Galaksinin kütlesinin çoğunu temsil eden yaşlı yıldızların bulunduğu yer burasıdır. Ancak daha parlak olan daha genç yıldızlar, ana ikisinin etrafında yayılan daha az belirgin sarmal kollarda dağılmıştır. Bu yıldız kümeleri yün tutamları gibi göründüğünden, bu topaklanma modeli olarak bilinir.

On the left is a composite image of the Triangulum galaxy, made by overlaying individual images taken by the Hubble Space Telescope as part of the PHATTER survey. Distributions of old and young stars — center and right, respectively — within the PHATTER survey area showcase contrasting structures in the Triangulum.

Tam Hubble bileşik görüntüsü (solda), yalnızca eski yıldızları gösteren (ortada) ve yalnızca genç olanları gösteren (sağda).

Washington Üniversitesi'nde doktora sonrası araştırmacı Adam Smercina, bir açıklamada, "Hubble Uzay Teleskobu'nda çoklu dalga boyu filtreleri kullanarak ayırabildiğimiz Triangulum galaksisindeki en genç yıldızlar ve en yaşlı yıldızlar çok farklı şekilde düzenlenmiştir. Bu şaşırtıcı. Samanyolu ve Andromeda gibi pek çok galaksi için yıldızlar, yaşlarına bakılmaksızın kabaca tutarlı bir şekilde dağılır. Triangulum'da durum böyle değil.” dedi.

Gözlemler, Panchromatic Hubble Andromeda Treasury Triangulum Extended Region – PHATTER – araştırmasının bir parçasıydı. Galaksinin tüm farklı bölümlerini bu kadar ayrıntılı bir şekilde gözlemlemek uzay teleskobunun 108 yörüngesini aldı ve sadece bu yakın galaksinin derin görüntülerini değil, aynı zamanda yıldızlarının yaşlarını ve dağılımlarını da sağladı.

Smercina, "Bu, Triangulum galaksisinin büyük ölçüde bilinmeyen ve gizli bir özelliğiydi ve bu tür ayrıntılı bir araştırma olmadan görülmesi çok zordu." diye ekledi.

Yıldızların neden bu şekilde dağıldığı belli değil. Ekip, bu galaksinin yıldız oluşum tarihini anlamalarına yardımcı olacak daha fazla gözlem toplamayı umuyor. Bu, tuhaf dağılımın nasıl ortaya çıktığına dair fikir verebilir.

Smercina, "PHATTER araştırmasının ana hedeflerinden biri, bu ünlü uydu galaksi hakkında, yapısını derinlemesine incelememize, yıldız oluşum tarihini izlememize ve gördüklerimizi teorilerle karşılaştırmamıza izin verecek türden ayrıntılı, yüksek çözünürlüklü veriler üretmekti." dedi. "Şimdiden sürprizler buluyoruz."

Bu sonuçlar Amerikan Astronomi Derneği'nin Seattle'daki 241. toplantısında sunuldu.