Samanyolu'nun Ölümüne Dair Söylentiler Fazlasıyla Abartılı
Önceki tahminlerin aksine, Samanyolu hala birçok yıldız oluşturuyor.

Onlarca yıldır gök bilimcilerin Samanyolu'nda yeni yıldızların oluşma hızına ilişkin tahminleri son derece yavaştı, ancak yeni bir çalışma, gerçek değerin bunun on katı olduğunu öne sürüyor. Eğer öyleyse, galaksimize bakış açımızı ve diğerleriyle kıyaslama biçimimizi tersine çevirecektir.

Gök bilimciler galaksileri, aktif olarak yeni yıldızlar oluşturanlar ve "ölü" olarak sınıflandırdıkları arasında ayırırlar. "Ölü" galaksiler hala bol miktarda ışık üretir ve teknolojik uygarlıkların en olası olduğu yerler olabilir. Ancak, az sayıda yeni yıldız üretirler. Başka bir galaksiyle birleşme gibi bir şey bunu değiştirmedikçe, galaksi uzun ve yavaş bir düşüşe hazırlanmıştır. Dahası, süpernovalar ve diğer pek çok ilginç olay neredeyse yalnızca birkaç on milyonlarca yıllık yıldız oluşumu içinde meydana gelir, bu nedenle ölü bir galaksi birçok açıdan sıkıcı bir galaksidir.

Samanyolu hala yıldız oluşum bölgelerine sahiptir, en ünlüsü nispeten yakın olan Orion Bulutsusu'dur. Yine de gök bilimciler, "çoğunlukla ölü" olarak sınıflandırılabilecek bir yıldız oluşum hızıyla - bazı tahminlere göre yılda sadece bir ila iki yıldız, diğerlerinde iki ila beş yıldız - en iyi yıllarını çoktan geride bıraktığı sonucuna varmışlardır. Ancak yakınlarda Astronomy and Astrophysics tarafından kabul edilen bir makale oldukça yüksek bir rakama ulaşıyor.

Yıldızlar bir gün aniden ortaya çıkmaz - süreç milyonlarca yıl sürer. Bu nedenle yeni yıldızların sayısını tahmin etmek zordur, özellikle de daha geniş alanların görüş alanından gizlendiği kendi galaksimizde. Universität Würzburg'dan Dr. Thomas Siegert ve ortak yazarlar, biraz dolaylı olan aşağıdan yukarıya bir model kullanarak, her ikisi de yaklaşık bir milyon yıllık yarı ömre sahip alüminyum-26 ve demir-60 izotoplarının bozunmasıyla ilişkili gama ışınlarına bakıyorlar.

Her ikisi de çok büyük yıldızlar tarafından oluşturulur, her ikisi de süpernova patlamalarında ve alüminyum-26 için yıldızın ömrü boyunca. Sonuç olarak, bollukları, bu olayların ne kadar yaygın olduğu konusunda bir rehber sunar. Süpernova olabilecek kadar büyük yıldızların çok kısa ömürleri olduğundan, süpernova olaylarının sıklığı, kısa bir süre önce oluşan büyük yıldızların sayısının güçlü bir göstergesidir. Yazarlar buradan, bu kadar ilginç sonlara varmak için çok küçük olan çoğunluk da dahil olmak üzere, toplam yeni yıldız sayısını tahmin ediyorlar.

Gama ışınları tozdan geçmekte görünür ışıktan çok daha iyidir, bu nedenle galaksinin doğrudan göremediğimiz kısımlarında neler olup bittiğinin bir ölçüsünü sağlarlar.

Galakside her yüzyılda 1.8-2.8 süpernova görülmesi sonucu, dört yüzyıl önce teleskobun icadından bu yana kendi galaksimizde bir süpernova gözlemlemediğimizden gök bilimcilerin hayal kırıklığını artıracaktır. Yazarlar, ağırlıklı olarak sarmal kollarda olmak üzere her yıl oluşan dört ila sekiz güneş kütlesi değerindeki yıldızlara odaklanmayı tercih ediyorlar. Küçük yıldızlar büyük olanlardan çok daha yaygındır, bu nedenle kütle yılda 10-20 yeni yıldıza eşittir.

Makalede sunulan mantıksal zincirde sorgulamaya açık olabilecek epeyce adım var. Başlangıç ​​olarak, izotop bolluğu ölçümlerinde bir hata olabilir. Muhtemelen daha da önemlisi, yazarlar galaksinin belirli bölümlerindeki bu bolluğu tümü için bir tahmin oluşturmada kullanıyorlar. Samanyolu'nun tek tip bir yer olmaktan uzak olduğu göz önüne alındığında, bu hatasız yapması zor bir iştir. Ayrıca, süpernova olabilecek kadar büyük birkaç yıldızlar ile mükemmel olmayabilecek daha küçük benzerleri arasındaki ilişkilere de dayanıyorlar.

Yine de çalışma, işin içinde olmayan bazılarından şimdiden övgü topladı ve galakside düşündüğümüzden daha fazla yaşam kalmış olma olasılığını artırıyor. Diğer yandan, yılda binden fazla yıldız oluşturduğu tespit edilen COS-87259 ile kesinlikle aynı sahada değiliz. İşte bu yaşamak için heyecan verici bir yer olurdu.

Makale, Astronomy and Astrophysics’te yayınlanmak üzere kabul edildi. Ön baskı şu anda arXiv'de mevcuttur.