Perseverance'ın Evcil Taşı Mars'ta Otostop Rekorları Kırıyor

Bir gezegenin tüm nüfusu sadece beş olduğunda, seyahatleriniz oldukça yalnız olabilir. Ancak Perseverance için durum farklı. Cesur Mars keşif aracı seyahat arkadaşı olarak sadece başka bir dünyada uçan ilk araç olmakla kalmayıp aynı zamanda evcil taş şeklinde bir otostop arkadaşına da sahip. NASA'ya göre, bu artık rekor kıran bir otostopçu evcil taş.

Küçük işgüzar ilk olarak Şubat ayının başlarında aracın tekerleğinin içine saplanmış olarak görüldü. Keşif aracı büyük ihtimalle taşı geçen yıl Şubat ayından bu yana keşfetmekte olduğu Jezero Krateri'nin etrafında dolaşırken tekmeledi.

Perseverance'ın görevlerinden biri, örneklemek ve eve göndermek için taş seçmektir, ancak Mānoa'daki Hawaii Üniversitesi'nden öğrenci katılımcı Eleni Ravanis’in NASA görevi blog yazısında sevimli bir şekilde işaret ettiği gibi: "Mars'ta bir taşı nasıl seçersiniz? Bazen sen seçmezsin - o seni seçer."

perseverance rock friend

Taş ilk olarak 6 Şubat 2022'de elde edilen resimlerde görüldü.

Peki neden rekor kıran? Bu bir Mars aracının ilk kez küçük taş bir arkadaş edinmesi değil. Spirit 2004 yılında, ertesi gün çıksa da, arka tekerleğine "patates büyüklüğünde" bir çakıl taşı almayı başardı. Curiosity, son on yılda birkaç otostopçu yakaladı, ancak hiçbiri kıdemli keşif aracı ile birkaç haftadan fazla kalmayı başaramadı.

Perseverance'ın yol arkadaşı ilk olarak 6 Şubat'ta görüntülendi, yani ikili dört aydır birlikte seyahat ediyor, bu da Mars'ta bir otostop rekoru.

19 Nisan 2022’de taş arkadaş, hala tutunuyor.

Peki Percy onu dışarı atamaz mı? Dört aylık yolculuğu atamadığını öne sürüyor, gerçi keşif aracına engel oluyor gibi de görünmüyor. Ne de olsa, "şimdiye kadar uzaya fırlatılan en büyük, en ağır, en temiz ve en sofistike altı tekerlekli robotik jeolog."

Curiosity'de görülen aşınma ve yıpranmaya dayanacak şekilde tasarlanmış tekerlekleri, 52 santimetre genişliğinde, titanyum parmaklı ve başka bir gezegenden regolite dayanacak şekilde yapılmıştır. O sadece bir taş. Bununla birlikte, gezegendeki en iyi seyahat eden taşlardan biri.

İlk olarak Percy'nin krater tabanındaki "Máaz" oluşumunu keşfederken yakaladığı düşünülen taş, şimdi keşif aracı ile evinden çok uzakta olan batı Jezero deltasına 8,5 kilometre seyahat etti. Perseverance'ın gelecek krater kenarında yükselişi esnasında düşerse, kendisinden çok farklı taş akrabalar arasında olacaktır.

Keşif aracının Dünya'daki bilim adamlarından birinin espri yaptığı gibi: "Onu ait olmadığı bir yerde bulan gelecekteki bir Mars jeoloğunun kafasını karıştırabiliriz!"