Neptün Açıklanamayan Bir İklim Değişikliği Yaşıyor

Neptün'ün küresel sıcaklığı beklenmedik bir değişime uğruyor. Son 17 yılda Neptün oldukça dramatik bir iklim değişikliği yaşadı, ve arkasında ne olduğundan emin olmasak da ilk defa insanlık sorumlu değil.

The Planetary Science Journal'da bildirildiği üzere, gezegenin güney yarım küresi yavaş yavaş yaz dönemine (Neptün'deki her mevsimde olduğu gibi yaklaşık 40 yıl sürer) girerken, Neptün'ün küresel sıcaklığı 2003 ile 2018 arasında 8 °C düştü. Ancak 2020'ye gelindiğinde, yalnızca güney kutbu 2018'dekinden 11 °C daha sıcak hale geldi.

Leicester Üniversitesi'nde doktora sonrası araştırma görevlisi olan baş yazar Dr. Michael Roman yaptığı açıklamada, "Bu değişiklik beklenmedikti. Neptün'ü güney yazının başlarında gözlemlediğimiz için, sıcaklıkların soğumasını değil, yavaş yavaş ısınmasını bekliyorduk." dedi.

Neptün'ün ortalama sıcaklığı yaklaşık –220 °C'dir ve sahip olduğu çok az ısı iç süreçlerden gelir. Neptün, Güneş'ten aldığı enerjinin yaklaşık 2.61 katı kadar enerji yayar. Bu nedenle, mevsim değişikliklerini takip etmek, gezegenin atmosferinin evrimine dair içgörüler sağlar. Bu yeni bulgular bazı beklentileri yükseltiyor.

Araştırmacılar, Neptün'ün gezegenin geri kalanına kıyasla sıcak bir kutup girdabına (veya en azından Neptün için sıcak) sahip olduğunu biliyorlardı, ancak sıcaklıktaki bu garip değişiklikleri deneyimleyeceğini bilmiyorlardı. Arkasındaki nedenin ne olduğu da belli değil. Gezegenin stratosferindeki kimyasal bileşimdeki çeşitlilik, güneş aktivitesi ve hatta hava durumu düzenlerinin tümü nedenler arasında olabilir. Neptün'ün fırtınalarının son zamanlarda oldukça tuhaf olduğunu biliyoruz.

Caltech'in ABD'deki Jet Propulsion Laboratuvarı'nda kıdemli araştırma bilimcisi olan ortak yazar Glenn Orton, "Verilerimiz bir Neptün mevsiminin yarısından daha azını kapsıyor, bu nedenle kimse büyük ve hızlı değişiklikler görmeyi beklemiyordu." dedi.

İnsanlık, 1989'daki Voyager 2'den bu yana Neptün'ü yakından ziyaret etmedi. Gezegenin sıcaklığıyla ilgili tüm gözlemler Dünya'dan (veya yakınından) geliyor. Şili'deki Çok Büyük Teleskop üzerindeki Orta Kızılötesi (VISIR) için VLT Görüntüleyici ve Spektrometre bu görev için özellikle uygundur ve ekip bu verileri NASA'nın Uzaydaki Spitzer'inden ve Şili ve Hawaii'deki diğer teleskoplardan alınan gözlemlerle birleştirdi.

Profesör Leigh Fletcher, "Bu tür bir çalışma, yalnızca Neptün'ü net bir şekilde gözlemleyebilen VLT gibi büyük teleskoplardan alınan hassas kızılötesi görüntülerle mümkündür ve bunlar yalnızca son 20 yıldır mevcuttu." dedi.

NASA'nın JWST ve önümüzdeki yıllarda çevrimiçi olacak diğer gözlemevleri, Neptün'e daha da ayrıntılı bir bakış sağlayacak, bu da ikliminin gizeminin yakında ortaya çıkabileceği anlamına geliyor.