Metan Başka Bir Gezegendeki İlk Tespit Edilebilir Yaşam İşareti Olabilir

Yeni bir çalışma, Güneş Sistemi'nin ötesindeki bir gezegenin atmosferinde metan varlığının biyolojik süreçler için güçlü bir belirteç olacağı durumlar olduğunu iddia ediyor. Eğer öyleyse, bu, yaşamı bulma umutları açısından son derece önemli bir adım olacaktır ve JWST'nin de yapabileceği bir adım olabilir.

Uzaylı bir uygarlıktan "merhaba" mesajı almadıkça, Güneş Sistemi'nin ötesinde yaşam olduğuna dair kanıt bulmanın en olası yolu, başka bir yıldızın yörüngesinde dönen bir gezegenin atmosferinde yaşam tarafından yapılan molekülleri tespit etmektir. Ne yazık ki, yalnızca yaşam tarafından yapılan moleküllerin kıt olması ve tespit edilmesi zor olması muhtemeldir. Dünyadaki yaşam tarafından yaygın olarak üretilen diğer moleküllerin de jeolojik kökenleri olabilir. Bunların başında, inek mideleri ve çürüyen bitki örtüsü tarafından üretilen, aynı zamanda volkanlar ve hatta kuyruklu yıldızlar tarafından salınan metan vardır.

California Üniversitesi Santa Cruz yüksek lisans öğrencisi Maggie Thompson, ziyaret edemeyeceğimiz bir dünyada metan kaynağını ayırt etmenin yollarını bulmak için yola çıktı. Proceedings of the National Academy of Sciences'da, o ve yardımcı yazarları onları bulduklarını iddia ediyor.

Thompson yaptığı açıklamada, "Gözlemleri yorumlamak için bir çerçeve sağlamak istedik, bu nedenle metan içeren kayalık bir gezegen görürsek, bunun ikna edici bir biyolojik imza olması için başka hangi gözlemlere ihtiyaç olduğunu biliyoruz." dedi. En büyük ipucu, muhtemelen bir atmosferin tuttuğu metan miktarıdır. İklim değişikliğini inkar edenlerin iddiasına rağmen, volkanik patlamalar, geviş getiren hayvanlarda ve bataklıklardaki metanojenik bakteriler gibi doğal biyolojik kaynakları bırakın, insan faaliyetlerinden çok daha az metan ekler.

Metan uzun süreler boyunca stabil olsaydı, yanardağlardan yavaş salınım bile biyolojik üretime benzeyecek kadar çok şey yaratabilirdi. Bununla birlikte, CH4, güneş ışığının varlığında karbon dioksit ve hidrojen üretmek için reaksiyona girer veya sonunda yere düşen aerosollere dönüşür.

Diğer test, diğer gazları aramaktır. Volkanlar metan saldığında, aynı zamanda çok fazla karbon monoksit yayarlar, bu yüzden her ikisine de sahip bir gezegen, volkanologlar için biyologlardan daha ilginç olabilir. Bununla birlikte, Dünya'da yaşam formları net karbon monoksit tüketicileridir. Bunun her gezegende doğru olacağından emin olamayız, ancak CO olmadan metan tespit edersek bu oldukça büyük bir ipucu.

Thompson, "Bir molekül size cevabı vermeyecek - gezegenin tüm içeriğini hesaba katmanız gerekiyor. Ne yazık ki, her zaman istediğimiz kadar bağlama sahip olamayacağız. Oksijen genellikle en iyi biyolojik imzalardan biri olarak konuşulur, ancak muhtemelen JWST ile tespit edilmesi zor olacak." dedi. Aynısı, 2020'de Venüs'te muhtemelen yanlışlıkla rapor edildiğinde bir an dikkat çeken fosfin için de geçerlidir. Dolayısıyla, JWST'nin algılayabileceği spektrum bölümlerinde güçlü sinyallere sahip moleküller hakkında düşünmemiz gerekiyor.

Karbonmonoksitten daha fazla metan içeren karbondioksit açısından zengin bir atmosfer, yakın gelecekte görebileceğimiz en iyi kombinasyonu temsil ediyor. Genç yıldızların yörüngesinde dönen veya ağırlıkça yüzde 10'dan fazla sudan oluşan gezegenler de yaşama ev sahipliği yapmadan metan bakımından zengin atmosferlere sahip olabilir.

Uzun bir süre bu tür tartışmalar oldukça teorikti, çünkü atmosferlerini inceleyebildiğimiz tek gezegenler, zaten yaşamı destekleyemeyecek kadar büyük veya yıldızlarına çok yakındı. Astrobiyologların JWST'yi zamanın doğuşunu veya kara delik ortamlarını incelemek isteyenlerden çekip alabilmeleri koşuluyla, bu birkaç ay içinde değişmek üzere. Ayrıca, birkaç yıl içinde, yeni bir dev yer tabanlı teleskop sınıfı benzer gözlemler yapabilir.