Mars\'ta yaşayabilen Dünyalı organizma
Dünyadaki en basit ve eski organizmalar arasında bulunan metanojenlerin Mars’ta yaşayabileceği anlaşıldı. Bataklıklarda yaşayan metanojenler üzerindeki deneyler, organizmaların Mars şartlarına dirençli olduğunu gösterdi.

Arkea canlı grubuna dahil olan metanojenler yapılan deneyler, mikroorganizmaların Mars’taki çok zor şartlara uyum gösterebildiğini ortaya koydu. Hidrojeni enerji kaynağı, karbondioksiti ile karbon kaynağı olarak kullanan metanojenler, bu şekilde metan üreten organizmalar olarak biliniyor.

Bataklıkların yanı sıra büyükbaş hayvanlarda, termitlerde ve diğer otçul hayvanlarda da bulunan metanojenler, oksijensiz ortamda hayatta kalabildiği gibi organik besinlere de ihtiyaç duymuyor ve fotosentez yapmıyor. Sahip oldukları özelliklerle, metanojenler yeraltı katmanlarında, dolayısıyla Mars’ta yaşayabilecek en ideal organizmalar olarak kabul ediliyor.

Arkansas Üniversitesi’nde Uzay ve Gezegen Bilimi alanında doktora yapan Rebecca Mikol, metanojenlerin dayanıklılığını ölçmek için Methanothermobacter wolfeii ve Methanobacterium formicicum adı verilen iki ayrı türü çeşitli deneylere tabi tuttu. Her iki canlı sırasıyla 37 ve 55 derece olan ideal büyüme sıcaklıklarının çok altında hayatta kalmayı başardı.

Metanın kaynağı Marslı organizmalar olabilir

Mars’taki yüzey sıcaklığının -90 ile 27 derece arasında değiştiğine dikkat çeken Mickol, Kızıl Gezegen’de hayatta kalması gereken canlıların en azından sıcaklık aralığına dayanabilmesi gerektiğini ifade etti. Her iki metanojen türü, en düşük ve yüksek Mars sıcaklıklarında hayatta kalabileceklerini gösterdi.

Arkansas Uzay ve Gezegen Bilimleri Merkezi’nden Timothy Kal’ın destek verdiği araştırmada, metanojenler düşük sıcaklıkta yavaşlasa da büyümelerine devam etti. Soğuktan sıcak bir ortama geçildiğinde ise mikroorganizmaların metabolizmaları tekrar normale döndü.

Metanojenler üzerinde 1990’lardan bu yana araştırma yapan Kral, 2004’te Mars atmosferinde metan keşfedilmesinden bu yana gazın kaynağının ne olabileceği konusunda araştırmalar yaptıklarını belirtti. Araştırmacılar, Mars’taki metanın metanojenler tarafından üretiliyor olabileceğini düşünüyor. Yapılan deneyler ise metanojenlerin Kızıl Gezegen’de yaşayabileceğini gösterdi.

Mikol, araştırmasının sonuçlarını Boston’da düzenlenen Amerikan Mikrobiyoloji Topluluğu Genel Kurulu’nda sundu.

Kaynak: Sciencedaily