Mars'ın Jezero Krateri Kesinlikle Bir Göldü ve Organik Maddelerle Doluydu
NASA, Perseverance'ın araştırması için bu bölgeyi seçmekte haklıydı.

Perseverance'ın ilk 208 Mars gününden elde edilen veriler, NASA keşif aracının Şubat 2021'de iniş yaptığı Jezero Krateri hakkında zengin bilgiler sağladı. Kraterin eski bir göl olduğuna inanılıyordu ve son araştırmalar, kuvvetli ve açık bir şekilde bunu doğruladı. Üstelik analiz, organik moleküllerin bu sularda bol miktarda bulunduğunu gösteriyor. Bu, Mars'ta eski yaşam arayışında ilginç bir bulgu.

Organik moleküller, Kızıl Gezegende yaşamın var olduğunun kanıtı değil, ancak onları bulmak, Mars'ta yaşamın mümkün olma ihtimalini artırıyor. Bir dizi makalede, Perseverance cihaz grubuyla çalışan ekipler, Jezero Krateri'nin tabanında magmatik kayalar buldular. Bunlar, ya volkanizma ya da asteroit çarpmalarıyla ilişkili magmadan oluşmuştur. Ve bu kayalar, birçok kez su tarafından değiştirilmenin tüm özelliklerini taşıyor.

Londra'daki Doğa Tarihi Müzesi'nden ortak baş yazar Dr. Joseph Razzell Hollis, IFLScience'a, "Görünüşe göre Jezero Krateri gerçekten de yörünge görüntülemeye dayanarak şüphelendiğimiz şey. Yaklaşık üç/üç buçuk milyar yıl önce bir göldü. Ve bu bizim için gerçekten heyecan verici, çünkü 3 milyar yıl önce Mars'taki sıvı su, Dünya'da yaşamın geliştiği yaklaşık aynı zamanlara denk geliyordu. Bu da şu soruyu akla getiriyor: Mars'taki su da yaşamın yapı taşlarını içeriyor muydu?" dedi.

Hollis ve ortak baş yazar Dr. Eva Scheller, Jezero Krateri'ndeki kayaları araştırmak için SHERLOC cihazından gelen verileri kullandı. Cihaz, çalışılan olivin açısından zengin kayalardaki belirli organik bileşiklerin floresansını tespit edebildi.

Dr. Hollis, IFLScience'a, "Bunlar potansiyel olarak yaşamın yapı taşları olabilir, ancak bu örnekleri daha ayrıntılı analiz edene kadar kesin olarak bilemeyeceğiz. İşte bu yüzden Perseverance görevi örnek topluyor. Yani bulduğu kayalardan örnekler alıyor ve bunları özel örnek tüplerinde saklıyor." diye açıkladı.

Tüpler daha sonra Mars'ta mümkün olmayacak şekilde ayrıntılı olarak incelenebilmeleri için Mars Sample Return görevi tarafından toplanacak ve Dünya'ya geri götürülecek. Dünya’da yapılacak çalışmalar, moleküllerin kökeninin ve yaşamın kanıtı olup olamayacaklarının daha net anlaşılmasını sağlayacak.

Jezero Krateri'nin dibinde ve özellikle magmatik kayalarda organik moleküllerin keşfi, başka bir nedenle de heyecan verici. Curiosity, Gale Krateri'ndeki tortul kayaçlarda benzer bileşikler buldu. Mars'ta çok farklı iki ortamda organik maddeler bulmak, bu organik moleküllerin yaygın olduğunu düşündürüyor.

Dr. Hollis, IFLScience'a, “Hayatın gelişmesi için mümkün olan en iyi ihtimali arıyorsanız, bu bileşenlere ihtiyacınız var. Onları sadece tek bir yerde bulabilseydik, bu, yaşamın evrimleşmesi için tek bir ihtimalin olduğu anlamına gelirdi. Onları Mars'ın her yerinde bulmak, tüm gezegenin potansiyel olarak yaşam için gerekli malzemeleri barındırmış olabileceğini düşündürür. Bu sadece şanslı olup olmadığımız ve bu bileşenlerin sonunda canlı olabilecek bir şey oluşturmaya başlamak için kendilerini doğru şekilde düzenleyip düzenlemedikleri meselesi." dedi.

Perseverance, son birkaç aydır, bir zamanlar Jezero Krateri'ne su ve tortu getirdiğine inanılan bir nehir deltasını inceliyor. Araştırmacılar, bunun organik madde keşfetmek için önemli bir alan olduğuna inanıyor. Kraterin bu bileşikler açısından ne kadar zengin olduğu göz önüne alındığında, mevcut çalışma daha da devrim niteliğinde olabilir.

Sheller ve Hollis liderliğindeki makale Science'ta yayınlandı. Tamamlayıcı sonuçlara sahip diğer iki makale, burada ve burada, Science Advances'te yayınlandı.