İlk "Kuyruksuz" Kuyruklu Yıldız Keşfedildi
Bilim insanları ilk defa bir ‘kuyruksuz’ kuyruklu yıldız keşfetti.

Güneş Sistemi’nin nasıl oluştuğunu araştıran bilim insanlarının en önemli ve değerli kaynakları kuyruklu yıldızlar. Bu cisimler isimlerinde yıldız olmasına rağmen yıldız değillerdir. Kuyruklu yıldızlar bir nedenle Güneş Sistemi’nin oluşumu sırasında gezegenlerde yoğunlaşamamış buz ve kozmik toz karışımından oluşurlar. Uzay gözlemcileri araştırmaları sonucu tarihte ilk kez Kuyruksuz Kuyruklu Yıldız keşfettiler. Ve karşınızda Manx.

Büyük patlama sonucu güneş sistemimize dağılan gaz, toz ve kozmik kütleler çekim kuvvetinin etkisi ile bir araya gelerek gezegenleri oluşturmuştur. Bu birleşmeye herhangi bir sebepten dolayı katılamayan diğer cisimler ise kuyruklu yıldız ve asteroit adıyla sınıflandırılır. Bir çok asteroit muhtemelen bir zamanlar güneş sistemimizde dolaşan kuyruklu yıldızlardı.

Pan-STARRS 1 ve Very Large Teleskobu’nun ortak çalışmaları sonucu tespit edilen yeni kuyruklu yıldız ise ilk kuyruksuz kuyruklu yıldız olma özelliğini taşıyor. Kuyruğu olmayan bir kedi türünün ismi verilen Manx, tamamen buz, gaz ve kozmik toz karışımlarına sahip olan kuyruklu yıldızların aksine ağırlıklı olarak kayalardan oluşuyor.

Araştırmalara göre güneş sistemimiz yaklaşık 4,5 milyar yaşında ve nasıl oluştuğu ile ilgili sahip olduğumuz bilgiler oldukça kısıtlı. Astronomlar bu sorunun cevabını bulmak için dünyadaki ve uzaya gönderilen teleskoplarla gezegenleri, gök taşlarını kısacası bu oluşumu açıklayabilecek her uzay cismini inceliyor. Manx tek başına tabii bu sorunun cevabını vermeyecek fakat yapbozun önemli bir parçası olarak kayıtlarda yerini alıyor.

Sistemimizin yıldızı Güneş o kadar kuvvetli bir çekime sahip ki milyarlarca yıl önce uzaya dağılan gök cisimlerini hala etki alanında tutabiliyor. Kuyruklu yıldızlar da gezegenler kadar düzenli olmasa da bir yörüngeye sahipler ve bu yörüngelerinde oldukça yavaş hareket ediyorlar. En meşhur kuyruklu yıldız olan Halley Kuyruklu Yıldızı kısa periyotlu bilinen tek kuyruklu yıldızdır. En son 1986 yılında çıplak gözle görülebilen Halley’in kendini 2061’de tekrar göstermesi bekleniyor.

İlk kuyruksuz kuyruklu yıldız olan Manx’ın keşfinin çok önemli olduğu mutlak. Bakalım Manx da türünün tek örneği olarak güneş sistemimizi anlamamıza ne gibi faydalar sağlayacak.

İleri Okuma