İleri Yaşlarda Ağırlık Kaldırmak Kaslarınızı Güçlü Tutmaktan Daha Fazlasını Yapıyor

Ağırlık kaldırma ile ilgili yeni araştırmalar şu görüşü ortaya çıkardı: Uygulamanın sinirler ve kaslar arasındaki bağlantıları güçlendirebileceği ve bu güçlenmenin hayatımızın sonraki yıllarında da gerçekleşebileceği.

Aslında 40 yaşından önce kas kütlesini kaybetmeye başlarız, bunun nedeni kısmen motor parçalanmasıyla meydana gelen kas liflerindeki azalmadır.

Bu düşüş durdurulamaz, ancak yeni çalışma önemli ölçüde yavaşlatılabileceğini gösteriyor. Çalışmanın sonuçlarına göre, ağırlık çalışmak, iyi işleyen bir vücut için gerekli olan omurilikteki motor nöronları koruyarak, sinirler ve kaslar arasındaki bağlantıları güçlendiriyor.

Danimarka'daki Kopenhag Üniversitesi'nden egzersiz fizyoloğu Casper Søndenbroe "Daha önce, araştırmacılar ağırlık antrenmanının motor nöronlar ve kaslar arasındaki bağlantıyı güçlendirebileceğini kanıtlayamamıştı. Çalışmamız, durumun gerçekten de böyle olduğunu gösteren bulguları sunan ilk çalışmadır" diyor.

Bunun nedeni, kısmen, kas ve sinir hücrelerinin birbirine bağlanıp anlamlı ölçümler yapılabileceği yerlerde yeterli doku örneği almanın zorluğudur. Bunun üstesinden gelmek için araştırmacılar, katılımcıların biyopsi örneklerinde nöronlar ve kaslar arasındaki bağlantıların stabilitesi ile ilgili biyobelirteçler aradılar.

Araştırmaya, leg press, leg extension, leg curl ve iki üst kol egzersizini içeren 16 haftalık oldukça yoğun bir ağırlık kaldırma eğitimi almaları istenen, yaş ortalaması 72 olan 38 sağlıklı yaşlı erkek dâhil edildi. Yine ortalama yaşları 72 olan 20 sağlıklı yaşlı erkekten oluşan başka bir grup, ağırlık çalışması yapmadı ve kontrol karşılaştırması olarak kullanıldı.

Ağırlık antrenmanı seansları haftada 3 kez yapıldı ve 2 ay sonra (deneyin yarısında) kas boyutu ve zindelikteki farklılıklar görüldü. Araştırmacıların kas biyopsileri toplandı ve biyobelirteçlerde saptanabilir değişiklikler bulundu.

Sırttaki ağrılardan dizlerdeki ağrıya kadar, gösterge şu ki ağırlık çalışması, aslında tersine çevirmeden, kaslar ve sinir sistemi arasındaki bu bozulmanın bir kısmını yavaşlatabilir. Araştırmacılar, daha erken yaşta başlamanın, vücudun geri çekilebileceği 'rezervler' oluşturabileceğini öne sürüyorlar.

Søndenbroe, "Çalışma, geç başlamanıza rağmen yine de bir fark yaratabileceğinizi gösteriyor" diyor.

"Tabii ki, ne kadar erken başlarsanız o kadar iyi, ancak 65 veya 70 yaşında olsanız bile hiçbir zaman geç değildir. Vücudunuz yine de ağır ağırlık antrenmanlarından yararlanabilir."

Dünya çapında birçok insan daha uzun yaşamaya devam ettikçe, ilerleyen yıllarımızda iyi bir yaşam kalitesini koruma konusu giderek daha önemli hale geliyor ve buna kasların mümkün olduğu kadar iyi çalışmasını sağlamak da dahil.

Yıllar geçtikçe durdurulamayan bazı biyolojik süreçler olsa da araştırmalar diyetin yanı sıra egzersizin de yaşlılığın bizi savunmasız bırakabileceği bazı zararlara karşı koruyabildiğini göstermiştir.

Araştırma American Journal of Physiology: Cell Physiology'de yayınlandı.