İki Aşırı Soğuk Başarısız Yıldız Rekor Kıran Sürede Birbirlerinin Etrafında Dönüyor
Yeni keşfedilen çift, aynı zamanda en yaşlı aşırı soğuk kahverengi cüce çifti rekorunu da kırıyor.

Gök bilimciler rekor kıran bir çift aşırı soğuk kahverengi cüce keşfettiklerini bildiriyorlar. Kahverengi cüceler, hiçbir zaman tam teşekküllü yıldızlar olacak kadar büyük olmayan küçük yıldız cisimleridir ve aralarında, aşırı soğuk olanlar, suyun kaynama noktasının hemen üzerinde bir sıcaklığa sahip başarısız yıldızlardır. LP 413-53AB çifti iki açıdan rekor kırıyor. Bilinen en eski çiftler ve birbirlerinin yörüngesinde 20,5 saatte dönüyorlar.

Bu çiftin ne kadar farklı olduğunu anlamak için bu yıldız cisimleri hakkında birkaç şeyi ele almak önemlidir. LP 413-53AB'den önce, bilinen üç aşırı soğuk cüce çifti daha vardı. Üçü de çok gençti. En fazla 40 milyon yaşındaydılar. Bu, kozmik terimlerle bebekliktir. Bu yeni keşfedilen çift milyarlar yaşında. Ve yıldızların, diğer tüm aşırı soğuk cüce çiftlerinden en az üç kat daha kısa bir yörünge periyodu var.

Çalışmayı yöneten Northwestern’li astrofizikçi Chih-Chun “Dino” Hsu, bir açıklamada, “Böylesine uç bir sistemi keşfetmek heyecan verici.” dedi. "Prensip olarak, bu sistemlerin var olması gerektiğini biliyorduk, ancak henüz böyle bir sistem tanımlanmamıştı."

This illustration compares the closeness of the two dwarf stars in the recently discovered binary system to other systems.

İki kahverengi cüce, Dünya ile Güneş arasındaki mesafenin yüzde birinden daha az uzak.

Sistemin varlığının keşfi, Hsu tarafından geliştirilen bir algoritmaya dayanan arşiv verilerinden geldi. Daha sonra çift, W.M. Keck Gözlemevi kullanılarak gözlemlerle takip edildi. Ve bu gözlemler sayesinde ekip, bu iki kahverengi cücenin birbirlerinin etrafında ne kadar hızlı döndüğünü takdir etti.

UC San Diego'dan ortak yazar Profesör Adam Burgasser, "Bu ölçümü yaparken, birkaç dakikalık gözlemle bazı şeylerin değiştiğini görebildik." diye ekledi. "Takip ettiğimiz çoğu ikililerin yörünge periyodları yıllarca sürer. Dolayısıyla, birkaç ayda bir ölçüm alırsınız. Ardından, bir süre sonra yapbozun parçalarını bir araya getirebilirsiniz. Bu sistemle, spektral çizgilerin gerçek zamanlı olarak birbirinden uzaklaştığını görebildik. Evrende bir şeyler olduğunu insan zaman ölçeğinde görmek inanılmaz.”

An illustration shows how close the ultracool dwarf binary stars currently are and how their size has changed over time.

İki kahverengi cücenin boyut ve mesafe karşılaştırması.

Kahverengi cüceler yaşlandıkça soğur ve küçülürler, bu nedenle saati geriye doğru çevirmek, yıldızların mevcut konumlarında kalmaları halinde kelimenin tam anlamıyla üst üste geldikleri anlamına gelir. Ekip, bu iki yıldızın ya evrim geçirirken içe doğru göç ettiklerine ya da üçüncü bir yıldızı fırlatmaktan keyif aldıklarına inanıyor.

Bu tuhaf sistemlere çok fazla ilgi var ve araştırmacılar orada çok daha fazlasını bulmayı umuyorlar.

UC San Diego'da çalışmanın ortak yazarı ve Rektörün Doktora Sonrası Araştırmacısı Chris Theissen, "Bu sistemler nadirdir." dedi. "Ama nadiren var oldukları için mi yoksa onları bulamadığımız için mi nadir olduklarını bilmiyoruz. Bu açık uçlu bir soru. Artık üzerine inşa etmeye başlayabileceğimiz bir veri noktamız var. Bu veriler uzun süredir arşivde bekliyordu. Dino'nun aracı, bunun gibi daha fazla ikilileri aramamızı sağlayacak."

Hsu, bu araştırmayı Seattle'daki Amerikan Astronomi Derneği'nin 241. Toplantısı'nda bir basın toplantısında sundu.