Hackerlar Bilinmeyen Bir Nedenle Dünyanın En Büyük Teleskoplarından Birini Çevrim Dışına Aldı
Şili'deki ALMA Teleskobu şu anda büyük ölçüde çevrim dışı ve ne zaman tekrar çalışmaya başlayacağı belli değil.

Dünyanın en gelişmiş teleskoplarından biri saldırıya uğradı ve tüm astronomik gözlemler askıya alınarak çevrim dışına alındı, ancak davetsiz misafirlerin amacı - ve ne zaman tekrar çalışmaya başlayacağı - belirsizliğini koruyor.

Çarşamba günü, Şili'deki Atacama Büyük Milimetre Dizisi (ALMA) Gözlemevi, 29 Ekim Cumartesi günü sabah 06:14'te bir siber saldırıya uğradıklarını duyurdu. Açıklamada, saldırının teleskobu astronomik gözlemlerini duraklatmaya zorladığı belirtildi ve web sitesi kapalıydı. Bugün, 6 Kasım, itibariyle siteye hala ulaşılamıyor.

Tweet linki.

ALMA, 16 kilometreye yayılmış 68 yüksek hassasiyetli antenden oluşuyor ve Dünya üzerindeki en büyük yer tabanlı astronomik proje. 2019'da bir kara deliğin ilk doğrudan görüntüsünü alan Olay Ufku Teleskobu projesinde yer alan birçok teleskoptan biriydi ve evrendeki en uzak suyu tespit etti.

ALMA Gözlemevi, “Gözlemevinde sınırlı e-posta hizmeti var. Tehdit kontrol altına alındı ve uzmanlarımız etkilenen sistemleri geri yüklemek için yoğun bir şekilde çalışıyor. Saldırı, ALMA antenlerini veya herhangi bir bilimsel veriyi tehlikeye atmadı.” diye tweetledi. "Olayın doğası göz önüne alındığında, normal faaliyetlere dönüş için bir tarih tahmin etmek henüz mümkün değil."

ALMA, kuzey Şili'deki Atacama Çölü'nde, deniz seviyesinden yaklaşık 5.058 metre yükseklikte, tozlu bir platoda bulunur. Bu bakış açısından, aksi takdirde Dünya atmosferindeki su buharı tarafından emilecek olan, uzaydan gelen sinyalleri toplayabilir.

Dizi 2013'te tam olarak faaliyete geçti ve o zamandan beri evrenin sırlarını açığa çıkarmak için paha biçilmez bir araç olduğunu kanıtladı. Evrendeki en soğuk cisimleri gözlemlemek için en güçlü teleskop olarak kabul edilir ve çalışmalarını yıldızların yapı taşları, gezegen sistemleri, galaksiler ve yaşamın kendisi üzerinde odaklar.

Astronomik tesisin neden saldırıya uğradığı ise belirsiz. Saldırıyı kimin gerçekleştirdiği de bilinmiyor, ancak yetkililerin soruşturma yapacağına şüphe yok.