Antik Mars Yüzeyinin Altında Metan Üreten Bakteriler Gelişmiş Olabilir
Eğer bu yaşam formları varsa, doğru yerde bir keşif aracımız var!

Mars'ta yaşam sorusu açık bir sorudur. Fikir sağlamak için bir yaklaşım, Kızıl Gezegenin geçmişine bakmak ve yaşam için uygun koşullara sahip olup olmadığını ve ne zaman olduğunu tahmin etmektir. Yeni bir çalışma, uzak geçmişte, Mars'ın yer altının hidrojenle beslenen ve metan salan mikroorganizmalar için yaşanabilir olduğunu ve eğer var oldularsa, izlerini bulmak için çok iyi bir konumda olabileceğimizi belirtiyor.

Araştırmacılar, yaklaşık 3,7 milyar yıl önceki Mars'a göz attılar. Bu, gezegenin jeolojik tarihinde Noachian dönemi olarak adlandırılan karmaşık bir dönem. Güneş sistemindeki en yüksek yanardağ olan Olympus Mons gibi şekilleri oluşturan yaygın volkanizma öncesiydi. Okyanusların ve nehirlerin Mars'ın yüzeyini kapladığı ve ayrıca gezegenin yüzeyinin buz olduğu bekleniyordu.

Su tek başına bir dünyayı yaşanabilir kılmaz - ancak kesinlikle yardımcı olur. Simülasyonlar, gezegenin yaşam için doğru koşullara sahip olduğunu, ancak sadece yüzeyin altında olduğunu ortaya çıkardı. Toprak tuzlu suya doymuş olup, mikroorganizmaları morötesi ve kozmik ışınlardan korur ve aynı zamanda onlara su sağlardı. Bilgisayar modelleri, basit mikroorganizmaların, kendilerine güç sağlamak için moleküler hidrojen ve karbondioksit kullanarak orada hayatta kalabileceklerini ve gelişebileceklerini gösteriyor. Bu organizmaların biyolojik süreçlerinin yan ürünü metan olurdu.

Çalışmanın, yaşamın mevcut olup olmadığına değil, koşulların yaşam için uygun olup olmadığına baktığını vurgulamak önemlidir. Bununla birlikte, ekip, koşulların mikroorganizmaların var olmasına imkan vermesinin çok muhtemel olduğuna inanıyor. En büyük sınırlayıcı faktör, hayatı daha da zorlaştıracak olan buz örtüsünün kapsamıdır.

Orada yaşam olsaydı, organizmalar basitçe varolarak yok olma riskini kolayca göze alırlardı. Ekip, bildiğimiz her şeye dayanarak, çok uzak geçmişte Dünya'nın kendi okyanusunda sahip olduğumuza rakip olacak kadar metan üreten yeterli mikrop olabileceğini tahmin ediyor - ve bu, yaşamın kendisi için bir sorun.

Hidrojenin emilmesi ve metanın salınması, küresel bir soğuma olayını tetikleyerek sıcaklığın onlarca derece düşmesine neden olabilir. Erken Mars kısmen ılıman bir iklime sahip olsa bile, bu mikroorganizmalar onu dondurucu su sıcaklığının çok altına indirmiş olabilir.

Bu mikroorganizmalar için umut (eğer varlarsa ve küresel soğuma olayından sağ çıktılarsa) yüzeyin daha da derinlerine çekilmekti. Bu gereklilik, bu mikroorganizmaların varlığını arayacak olsaydık, araştırmak için iyi olan üç yerin Hellas Planitia, Isidis Planitia ve Jezero Krateri olduğunu gösteriyor. NASA'nın Perseverence'ı şu anda Jezero Krateri'ni inceliyor.

Makale Nature Astronomy'de yayınlandı.