Gökdelen Boyutundaki Asteroit Dünya'ya En Yakın Yaklaşımını Yapacak
Amatör gök bilimciler için bir ziyafet sunan bir asteroidin yakın yaklaşımı, aynı zamanda gelecekte çok daha korkutucu bir şeyin olasılığını da sunuyor.

Asteroit PHA 2022 RM4, saat diliminize bağlı olarak bugün veya yarın sabah Dünya'ya en yakın yaklaşımını yapacak. Asteroit karşılaşmalarına kıyasla özellikle yakın değil, bizi 2,3 milyon kilometre ya da Ay'a olan mesafenin altı katı uzaklıkta geçiyor. Ancak bu olayı zamanlaması dışında öne çıkaran yönler de var.

İlki, PHA 2022 RM4'ün yörüngesinin bizimkiyle kesişmesi, yani bir gün gerçekten Dünya'ya çarpabilir, dolayısıyla PHA (Potansiyel Olarak Tehlikeli Asteroit) tanımı. Üstelik, kesinlikle bir dinozor katili olmamasına rağmen, Dünya'ya çarptığında ciddi hasar verecek kadar büyük. 330 ila 740 metre arasındaki çapıyla, bu, Afrika yaban hayatı boyutuyla ölçülebilecek bir cisim değil. Büyüklüğünü daha kesin bir şekilde tahmin ettiğimizde, herkes kendi memleketindeki en yüksek binadan daha uzun olup olmadığını kontrol edebilecek. Şu anda, sadece bir avuç şehir, onu aşabileceğinden emin olabileceğimiz kadar yüksek binalara sahip.

Bununla birlikte, PHA 2022 RM4 ile ilgili belki de en endişe verici şey, adının orta kısmındadır. Bu cismi ancak bu yıl eylül ayında keşfettik. Dünya'yı geçen yörüngeleri olan kısa dönemli 300 metreden daha büyük tüm asteroitleri keşfettiğimize dair tüm umutlar yıkıldı. Bunun yerine, büyük bir gök taşının gece beklenmedik bir şekilde gezegenimizde çarpma olasılığının belirgin bir olasılık olarak kaldığını kabul etmemiz gerekiyor.

DART gibi, devasa tsunamileri serbest bırakabilecek veya aylarca gökyüzünü karartabilecek cisimleri saptıran projeler, yeterince uyarımız varsa çok iyidir, ancak iki aydan daha az sürelik bir uyarıyla pek işe yaramaz.

1400 günlük bir yörüngeye sahip olan PHA 2022 RM4, zamanının çoğunu Güneş'ten Mars'tan daha uzakta geçirir, ancak en yakın yaklaşımı Dünya'nın yörüngesinin hemen içindedir. Yörüngesinin gezegen düzleminden bu kadar uzakta olması olağan dışıdır.

Dünya'ya daha yakın bir yaklaşım hesaplanmadı, bu nedenle PAH 2022 RM4, öngörülebilir gelecek için bir tehdit değil. Ancak, bunun gibi bir yörüngeyle, sonunda ele alınması gereken bir sorun haline gelmesi muhtemeldir.

Sanal Teleskop Projesi'nden Gianluca Masi, PHA 2022 RM4'ün en yakın yaklaşımından iki gün önce küçük bir nokta olarak aşağıdaki görüntüsünü yakalamayı başardı. Teleskop, asteroidi gökyüzünde hareket ederken izledi ve arka plandaki yıldızların çizgiler olarak görünmesini sağladı. Bu sırada, cisim Dünya'ya en yakın mesafesinin neredeyse tam olarak iki katı uzaklıktaydı.

PHA 2022 RM4

Sanal Teleskop Projesi tarafından en yakın yaklaşımından iki gün önce görüntülenen PHA 2022 RM4.

Sanal Teleskop Projesi, 1 Kasım'da UTC 17:00'de başlayarak, asteroidi en yakın yaklaşımı sırasında izleyecek.

Karanlık gökyüzü altında, yetenekli gözlemciler orta büyüklükteki arka bahçe teleskoplarını kullanarak onu kendileri görebilirler, ancak birçok Avrupalı ve Kuzey Amerikalı için çok güneyde olacaktır.