Jüpiter'in Devasa Halkalarının Olmamasına Yeni Bir Açıklama Geldi
Dört Galileo uydusu, gezegenin büyük Satürn halkalarının olmamasından sorumlu.

Güneş Sistemi'ndeki dört dev gezegenin de halkalarının olması sizi şaşırtabilir çünkü hiçbiri Satürn'ünkiler kadar muhteşem değildir. Peki neden en büyük gezegen olan Jüpiter en büyük halkalara sahip değil? Yeni bir çalışma bu gizeme bir cevap öne sürüyor. Suç, Jüpiter'in en büyük dört uydusuna yükleniyor.

Planetary Science Journal'da yayınlanan simülasyonlara göre, Galileo uyduları olarak adlandırılan Io, Europa, Ganymede ve Callisto, o kadar büyük ve etkilidir ki, herhangi bir büyük halka sistemini hızla yok edebilirler.

California Riverside Üniversitesi'nden baş yazar Stephen Kane yaptığı bir açıklamada, "Jüpiter'in Satürn'ü utandıracak daha da harika halkalara neden sahip olmadığı beni uzun süredir rahatsız ediyor." dedi. "Jüpiter onlara sahip olsaydı, bize daha da parlak görünürlerdi çünkü gezegen Satürn'den çok daha yakın."

Tozdan yapılmışlardır ki bu çok iyi bir ışık yansıtıcısı değildir, bu yüzden görülmesi çok daha zordur.

(Twitter linki.)

Simülasyonlar, Jüpiter'in yörüngesine ve en büyük dört uydusunun yörüngelerine bakarak, halkaların astronomik çağlar boyunca nasıl oluşacağına dair olası senaryoları yürüttü. Kane ve lisansüstü araştırmacı Zhexing Li, Jüpiter'in geçmişte herhangi bir noktada büyük bir halka sistemine sahip olmasını pek olası bulmadı. Devasa uydular, Jüpiter'in çevresinde kaya ve tozun, Satürn'ün çevresinde olduğu gibi, birikmesini engeller.

Kane, "Biri Güneş Sistemimizdeki en büyük uydulardan olan Jüpiter'in Galileo uydularının, oluşabilecek büyük halkaları çok hızlı bir şekilde yok edeceğini bulduk." diye ekledi. "Devasa gezegenler, dayanıklı halkalara sahip olmalarını engelleyen devasa aylar oluşturur."

Bu çalışmanın, dış gezegenler ve Güneş Sistemi'nin tarihi için ilginç çıkarımları var, çünkü halkaların eksikliği büyük uydulara veya tam tersine işaret edebilir. Örneğin Uranüs'ün halkaları, gezegenin birçok garipliğiyle ilgili olabilecek merak uyandıran bir gizemdir.

Uranüs, Güneş Sistemi'ndeki diğer tüm gezegenlerin aksine kendi yanında yörüngede döner. Bu tuhaflığın ardındaki nedenin, milyarlarca yıl önce gezegeni sarsan devasa bir çarpma olduğuna inanılıyor. Halkalar bu çarpmanın önemli bir kanıtı olabilir.

Kane, "Biz gökbilimciler için, onlar bir suç mahallinin duvarlarındaki kan lekeleridir. Dev gezegenlerin halkalarına baktığımızda, bu maddeyi oraya koymak için felaket bir şeyin olduğunun kanıtı.” dedi.

Araştırmacılar şimdi, büyük bir çarpmanın sonucu olup olmadıklarını veya bu buz devinin dramatik geçmişiyle ilgisiz olup olmadıklarını anlamak için Uranüs'ün halkalarının ömrü üzerine benzer simülasyonlar yürütecekler.