Gökbilimciler, Çok Yavaş Dönen Bir Galaksi Tespit Ettiler

Bir gökbilimci ekibi, Evren'in en eski ve en yavaş dönen gökadalarından birini bulmak için ALMA teleskopunu kullandı. Bu gökada, şimdiye kadar bulunan en eski gökadadır ve günümüz gökadalarından çok daha yavaştır.

Tüm galaksiler, genellikle inanılmaz hızlarda dönerler. Örneğin, Samanyolu galaksisi saniyede 200 kilometrenin üzerinde bir dönüş hızına sahiptir. Ancak gökbilimciler, galaksilerin bu hızlara nasıl ulaştığını henüz anlamıyorlar. Bunu anlamanın tek yolu, kozmik zaman boyunca galaksilerin ölçümlerini yapmak ve bir galaktik evrim haritası oluşturmaktır.

Yakın zamanda Tokyo'daki Waseda Üniversitesi'nde bulunan bir gökbilimci ekibi, aşırı uzak bir gökadayı gözlemlemek için Şili'deki ALMA'yı (Atacama Büyük Milimetre/milimetre-altı Dizisi) kullandı. Bu gökada, MACS1149-JD1, o kadar uzakta ki normalde gözlemlenemeyecek kadar loş.

Ancak bu galaksiden gelen ışık dev bir galaksi kümesinden geçer ve bu kümeden gelen kütleçekimsel mercekleme MACS1149-JD1'i büyütür. Gökbilimciler galaksiyi görmek için bu büyütmeyi kullanabilirler.

MACS1149-JD1, Evren sadece 500 milyon yaşında iken vardı ve bu, onu bilinen en eski galaksiler arasına sokuyor. Ekip, galaksinin diskindeki iki kat iyonize oksijeni incelemek için ALMA'yı kullandı.

Daha sonra gözlemlerle karşılaştırmak için galaksinin diskinin boyutu ve dönüş hızının bir modelini geliştirdiler.

Sonuçlarını yakın zamanda The Astrophysical Journal Letters'da çıkan bir makalede bildirdiler.

Ekip, MACS1149-JD1'in yalnızca 3.000 ışık yılı genişliğinde olduğunu buldu. Bu, 100.000 ışık yılı genişliğindeki Samanyolu galaksisine oranla çok daha küçük. Ayrıca MACS1149-JD1'in saniyede yalnızca 50 kilometre hızla döndüğünü, bunun da Samanyolu'nun dönüş hızının dörtte birinden daha az olduğunu buldular.

Akio K. Inoue, "JD1'in dönüş hızı, daha sonraki dönemlerdeki galaksilere ve [Samanyolu] Galaksimize oranla çok daha yavaştır ve JD1'in bir dönme hareketi geliştirmenin ilk aşamasında olması muhtemeldir" diyor.

Bu sonuçlar, galaksilerin küçük başladığını ve yavaş döndüklerini gösteriyor. Daha sonra milyarlarca yıl boyunca daha fazla madde biriktirirler ve dönme hızlarını arttırırlar.

Ekip, kozmik zaman boyunca galaksi dönüş hızları hakkında daha fazla araştırma yapmak için James Webb Uzay Teleskobu'nu kullanmayı umuyor.

Bu makale ilk olarak Universe Today tarafından yayınlandı.