50.000 Yıldır Görülmeyen Bir Kuyruklu Yıldız, Yakında Dünya'nın Yanından Geçecek

Gökbilimciler, yeni keşfedilen bir kuyruklu yıldızın 50.000 yıl sonra ilk kez önümüzdeki haftalarda Dünya ve Güneş'in yanından geçerken çıplak gözle görülebileceğini söyledi.

Kuyruklu yıldız, onu geçen yıl Mart ayında Jüpiter'in yanından geçerken ilk kez tespit eden Zwicky Geçici Tesisi tarafından C/2022 E3 (ZTF) olarak adlandırıldı.

Güneş Sistemimizin buzlu alanlarında seyahat ettikten sonra 12 Ocak'ta Güneş'e en yakın noktasına gelecek ve 1 Şubat'ta Dünya'ya en yakın noktasından geçecek.

Gökyüzü şehir ışıkları veya Ay tarafından fazla aydınlatılmadığı sürece, iyi bir dürbünle ve muhtemelen çıplak gözle bile tespit edilmesi kolay olacaktır.

Zwicky Geçici Tesisinde çalışan Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü fizik profesörü Thomas Prince, AFP'ye verdiği demeçte, kuyruklu yıldızın "Dünya'ya en yakın olduğu zaman en parlak halini alacağını" söyledi.

Paris Gözlemevi'nden astrofizikçi Nicolas Biver, buz ve tozdan oluşan ve yeşilimsi bir aura yayan kuyruklu yıldızın yaklaşık 1 kilometre çapında bir çapa sahip olduğunun tahmin edildiğini söyledi.

Bu, onu Mart 2020'de Dünya'nın yanından geçen çıplak gözle görülebilen son kuyruklu yıldız olan NEOWISE'den ve 1997'deki Hale-Bopp'tan önemli ölçüde daha küçük yapar.

Biver, ancak bu en yeni ziyaretin Dünya'ya diğerlerinden daha da yakın olacağını ve bunun "çok büyük olmadığı gerçeğini telafi edebileceğini" söyledi.

Kuyruklu yıldız, Şubat ayının başlarında Dünya'nın yanından geçerken en parlak halini alacak olsa da, daha büyük ve parlak bir ay onu tespit etmeyi zorlaştırabilir.

Kuzey Yarımküre gözlemi için Biver, kuyruklu yıldızın Küçük Ayı ve Büyük Ayı takımyıldızları arasından geçtiği Ocak ayının son haftasını önerdi.

21-22 Ocak hafta sonu yeniay, yıldız gözlemcileri için güzel bir fırsat sunuyor dedi.

Biver, "Ayrıca hoş bir sürprizle de karşılaşabiliriz ve nesne beklediğimizden iki kat daha parlak olabilir," diye ekledi.

Prince, kuyruklu yıldızı gökyüzünde bulmak için başka bir fırsatın 10 Şubat'ta Mars'ın yakınından geçtiğinde geleceğini söyledi.