Yıldızların Bilinen En Eski Haritası Bir Orta Çağ El Yazması İçinde Saklı Bulundu
Bir Mısır manastırında bulunan bir orta çağ metninde, ünlü bir antik Yunan gök bilimcinin gizli bir gökyüzü haritası bulunuyordu.

Bir tarihçi, COVID-19 karantinası sırasında antik bir el yazmasının fotoğraflarını incelerken, bir orta çağ Hıristiyan metninin altına gizlenmiş, bilinen en eski yıldız haritası olduğu düşünülen şeyi keşfetti. Harita aslında, yıldızları bilinen herhangi bir girişimden yüzyıllar önce haritalayan ve uzun süredir kayıp Yıldız Kataloğu yüzyıllardır aranan, Yunan gök bilimci Hipparchus'un (M.Ö. 190-120) eseri olabilir.

El yazması, Mısır'ın Sina Yarımadası'ndaki Rum Ortodoks Aziz Catherine Manastırı'nda bulundu ve 10-11. yüzyıllardan kalma Süryanice metinler içeriyordu. Bununla birlikte, metinler, palimpsest olarak bilinen, kazınarak temizlenmiş ve yeniden kullanılmış parşömen üzerine yazılmış ve altında daha eski Hıristiyan metinleri olduğu düşünülmüştür.

2012'de Cambridge Üniversitesi'nden Dr. Peter Williams, öğrencilerine sayfaları inceleme görevini verdi. Bir öğrenci metinleri incelerken, genellikle gök bilimci ve bilgin Eratosthenes'e atfedilen Yunanca bir parça buldu.

Keşfin ardından, sayfalar multispektral görüntüleme, sayfaların çeşitli dalga boylarında fotoğraflanması, kullanılarak yeniden analiz edildi ve görüntüleri, 10-11. yüzyıllarda üzerine yazılmış olan gizli metni iyileştirecek şekilde birleştirmek için algoritmalar kullanıldı.

Williams, Eratosthenes tarafından beşinci veya altıncı yüzyıllarda yazılan yıldızların kökenini açıklayan mitler içerdiği tespit edilen metnin fotoğraflarını incelerken, yazının Paris'teki Fransız Ulusal Bilimsel Araştırma Merkezi'ndeki (CNRS) uzmanlarla iletişime geçmesine neden olan bir bölümünü fark etti. Antik yıldız koordinatlarını bulmuş gibi görünüyordu.

A montage showing palimpset under normal lighting, multipsectral analysis, and a reconstrcution of the hidden text. Image credit: Museum of the Bible CC BY-SA 4.0, photo by Early Manuscripts Electronic Library/Lazarus Project, University of Rochester; multispectral processing by Keith T. Knox; tracings by Emanuel Zingg

Palimpsest’in normal aydınlatma, multispektral analiz ve gizli metnin yeniden yapılandırılması altında gösterimi.

Gezegen dönerken ekseni üzerinde hafifçe sallandığından (presesyon olarak bilinen yaklaşık 26.000 yıllık bir döngüde), yıldızların gece gökyüzünde görünme şekli her 75 yılda bir yaklaşık 1 derece değişir. Bu, gece gökyüzünün modern haritalarını kullanarak ve geriye doğru modelleme yaparak, araştırmacıların ilk gözlemlerin ne zaman yapıldığını görebildiği anlamına geliyor. Ekip, sağlanan yıldızların koordinatlarının, Hipparchus'un çalıştığı M.Ö. 129 civarına uyduğunu buldu. Yıldız haritasının zamanını belirlemeye yönelik bu yöntem, presesyonu keşfeden Hipparchus'un kendisi olduğu için özellikle sevindiricidir.

Bilginler yüzyıllardır Hipparchus'un Yıldız Kataloğu'nu arıyorlar. Antik metinler Hipparchus'un yıldızların haritasını çıkarmasına atıfta bulunur, ancak bu çalışmanın daha önceki hiçbir transkripsiyonuna rastlanmamıştır ve bazıları bunun var olmayabileceğini düşündürür. Gök bilimci Tycho Brahe, Ptolemy'nin Hipparchus'un çalışmasını çaldığını öne sürdü ve ardından Ptolemy'yi başka gözlemler uydurmakla suçladı.

Ekip, daha sonraki çalışmalarda bulunan birkaç büyük takımyıldızın koordinatlarının da Hipparchus'tan gelmiş olması gerektiğine inanıyor, ancak kanıtlar, Ptolemy'nin Hipparchus'un koordinatlarını çalmadığını gösteriyor, çünkü Hipparkus'un çalışması Ptolemy'ninkinden çok daha doğruydu.

Berlin Özgür Üniversitesi'nde astronomi tarihçisi olan Mathieu Ossendrijver, Nature'da, “Yeni parça bunu çok, çok daha net hale getiriyor.” diyor. “Edebiyatta neredeyse varsayımsal bir şey olarak dolaşan bu Yıldız Kataloğu çok somut hale geldi.”

Ekip, görüntüleme tekniğinin, Avrupa'daki kütüphanelerdeki yeniden kullanılmış binlerce başka parşömen de dahil olmak üzere, belki de üzerinde çalışılacak daha fazla yıldız koordinatı ortaya çıkaracak başka metinlerde kullanılacağını umuyor.

Çalışma Journal for the History of Astronomy'de yayınlandı.