Webb, Tarantula Bulutsusu'nun Daha Önce Hiç Görülmemiş Ayrıntılarını Yakaladı

Tarantula Bulutsusu, NASA'nın James Webb Uzay Teleskobu tarafından çok net ayrıntılarla yakalanarak, bu alandaki bilimsel anlayışımızı derinleştiren şimdiye kadar görülmemiş özellikleri ortaya çıkardı.

Resmi olarak 30 Doradus olarak bilinen uzay bölgesi, tüylü bir örümceğin bacaklarına benzeyen tozlu iplikleriyle karakterize edilir ve uzun süredir yıldız oluşumuyla ilgilenen gökbilimcilerin gözdesi olmuştur.

Binlerce genç yıldız, uzak arka plandaki gökadalar ve bulutsunun gaz ve toz yapılarının ayrıntıları Webb'in yüksek çözünürlüklü kızılötesi araçları sayesinde ilk kez görüntülenebildi.

Webb öncelikle kızılötesi spektrumda çalışır, çünkü uzak kozmostaki nesnelerden gelen ışık, Evrenin genişlemesi sırasında bu dalga boyuna gerilmiştir.

Teleskopun birincil görüntüleyicisi, Yakın Kızılötesi Kamera (NIRCam), bulutsunun merkezindeki boşluğun, soluk mavi noktalar olarak görünen büyük kütleli genç yıldızlardan oluşan bir kümeden yayılan yıldız rüzgârları tarafından taşınan radyasyon tarafından oyulduğunu buldu.

Fotoğraf: 340 ışık yılı boyunca uzanan mozaik görüntü. (NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Üretim Ekibi)

Nesnelerin bileşimini belirlemek için ışık düzenlerini analiz eden Webb'in Yakın Kızılötesi Spektrografı (NIRSpec), çevresinden bir toz bulutu saçarken genç bir yıldızı yakaladı.

Bölge ayrıca, daha kısa dalga boylarını emen veya saçan toz taneciklerini delmek için daha uzun kızılötesi dalga boylarını kullanan Orta Kızılötesi Enstrüman (MIRI) kullanılarak görüntülendi.

Bu, sıcak yıldızları soldurdu ve daha soğuk bölgeleri netleştirdi, yıldız doğumevi içinde daha önce hiç görülmemiş ışık noktalarını ortaya çıkardı, bunlar hala kütle kazanmakta olan önyıldızları gösteriyor.

Tarantula Bulutsusu'na olan astronomik ilgi, yıldız oluşumunun zirveye ulaştığı "kozmik öğlen" olarak adlandırılan Büyük Patlama'dan birkaç milyar yıl sonra gözlemlenen devasa yıldız oluşum bölgelerine benzer kimyasal bileşiminden kaynaklanmaktadır.

Fotoğraf: Webb'in Orta Kızılötesi Aracı (MIRI) tarafından yakalanan Tarantula Bulutsusu'nun bir kısmı. (NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Üretim Ekibi)

Sadece 161.000 ışık yılı uzaklıkta bulunan Tarantula, kozmik yaratılışın bu gelişen döneminin kolayca görülebilen bir örneğidir.

Webb ayrıca bilim insanlarına, kozmik öğlenin gerçek çağından uzak galaksilere bakma ve benzerlikleri ve farklılıkları anlamak için Tarantula'nın gözlemleriyle karşılaştırma fırsatı verecektir.

Temmuz ayından beri faaliyette olan Webb, şimdiye kadar yapılmış en güçlü uzay teleskobudur.