Süperdev Yıldızlar, Süpernovaya Gitmeden Aylar Önce Uyarı İşareti Veriyor
Gök bilimcilerin çöken bir dev yıldızın süpernovaya dönüşme sürecinin tamamını yakalama hayalleri giderek yaklaşıyor.

Çok büyük yıldızlar, süpernova olmadan önce yaşam döngülerinin yalnızca küçük bir bölümünü kırmızı süperdevler olarak geçirirler. Bununla birlikte, astronomik bir göz açıp kapama süresi yine de yüz binlerce yıldır, bu nedenle kırmızı süperdev aşamasındaki her yıldızı yakından izleme süreci pratik değildir. Ancak, patlamadan önceki uygun bir uyarı periyodunun yeni kanıtı, gök bilimcilere tam zamanında ayarlama ve izleme fırsatı sağlayabilir.

Betelgeuse 2019-20'de önemli ölçüde söndüğünde, birçok insan bunun bir süpernova izleme partisine bir giriş olması umudunu atamadı. Bu sadece doğru olmamakla kalmadı, sonraki araştırmalar en yakın kırmızı süperdevimizin işini yapmasını beklemek için yaklaşık 100.000 yılımız olduğunu gösteriyor.

Yine de, yeni bir makale, şiddetli sönmenin gerçekten de yaklaşan bir patlamanın bir göstergesi olabileceğine ve dikkat etmemiz gereken bir şey olduğuna dair kanıtlar sunuyor. Daha uzaktaki kırmızı süperdevleri takip etmek, genellikle gökyüzündeki en parlak onuncu yıldızı izlemekten daha zordur. Bununla birlikte, makale, patlamanın eşiğindeki yıldızların galaksimizin çok dışında tespit edilecek kadar güçlü sinyaller verdiğini iddia ediyor.

Betelgeuse, toparlanmadan önce, sönme sırasında parlaklığının üçte ikisini kaybetti. Liverpool John Moores Üniversitesi'nden Dr. Benjamin Davies'e göre, süpernova öncesi kırmızı süperdevler için, yüzde 99 daha tipik.

Söz konusu yıldızlar, o sırada çok daha az ışık yayıyor değiller. Bunun yerine, süpernovalardan gördüğümüz ilk radyasyon, bir kozadan geçmiş olduğuna dair işaretler gösteriyor, ki bu önceki yıldızın ışığının çoğunu engellerdi.

Davies bir açıklamada, "Yoğun madde yıldızı neredeyse tamamen gizler, bu da onu tayfın görünür kısmında 100 kat daha sönük hale getirir. Bu, yıldızın patlamasından önceki gün, muhtemelen orada olduğunu göremeyeceğiniz anlamına geliyor.” dedi.

Yıldızlar patlamalarından on yıllar önce görünmez hale gelseydi, büyük olaydan hemen öncesine kadar hiçbir belirti göstermemeleri kadar sinir bozucu olurdu. Neyse ki, durum böyle görünmüyor. Son zamanlarda süpernovaların meydana geldiği galaksilerin arşiv görüntülerini inceleyen ekip, patlamalarından bir yıl kadar önce göze çarpacak kadar parlak kırmızı süperdevler buldu.

Davies ve ortak yazarlar, diğerlerinin önerdiği iki rakip koza oluşturma sürecini modelledi. Kozanın büyük kısmının Güneş'in kütlesinin onda birinin yaklaşık bir yıllık bir süre içinde fırlatılmasından kaynaklandığı "Patlak verme modeli"ni, gördüğümüz vakaların çoğuyla tutarlı buldular. Kütle kaybının yüz kat daha yavaş olduğu ve on yıllar boyunca gerçekleştiği “Süper rüzgar modelleri” ise öyle değil.

Davies, "Şimdiye kadar, süpernovaların detaylı gözlemlerini ancak gerçekleştikten saatler sonra alabildik. Bu erken uyarı sistemiyle, onları gerçek zamanlı olarak gözlemlemeye, dünyanın en iyi teleskoplarını öncü yıldızlara yöneltmeye ve gözlerimizin önünde kelimenin tam anlamıyla parçalanmalarını izlemeye hazır hale gelebiliriz." dedi.

Bir kırmızı süperdev, Samanyolu büyüklüğündeki bir galakside, yüzyılda bir kereden daha az süpernovaya dönüşür. Ancak, bu yıldızlar o kadar parlak ki - Güneş'ten 10.000 kat daha parlak - 100 milyon ışık yılı içindeki bir galaksi araştırması bir örnek bulmalıdır ve gök bilimciler patlama öncesi sönme belirtilerini düzenli olarak kontrol edebilirler.

Makale, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society’de açık erişimdir.