"Son On Yıldaki En Riskli Asteroit" Sonumuzu Getirmeyebilir

Asteroid 2022 AE1, bazı gök bilimcilerin yeni yıla çok stresli bir başlangıç yapmasına sebep oldu. 2022'nin ilk haftasındaki ilk veriler, bu 70 metrelik uzay kayasının Dünya'ya doğru yanarak geldiğini ve 18 aydan biraz fazla bir süre içinde feci bir etki yapmaya hazır olduğunu ileri sürdü. Gezegenimiz ‘Don’t Look Up’ filmine mi dönüşüyordu?

Ancak bu durum senenin başına göre artık pek de olası görünmüyor. Dünya şimdilik asteroitler açısından güvende. Yine de asteroitler Avrupa Uzay Ajansı'nda (ESA) oldukça gergin bir hafta geçirilmesine sebep oldu.

Potansiyel etki ilk olarak 6 Ocak'ta, dünyanın dört bir yanındaki teleskoplar ve gözlemevleri tarafından sağlanan, asteroit gözlem verilerinden yörüngeleri hesaplayan otomatik sistem ‘Asteroid Orbit Determination’ tarafından işaretlendi. Sonraki hafta boyunca, ESA'dan diğer bilim insanları 2022 AE1'i izlediler ve aynı sonuçlara ulaştılar. Aslında, her yeni gözlemle birlikte, etki riskinin arttığı görüldü.

Gök bilimciler tarafından Dünya'ya yakın bir nesnenin etkisinin potansiyel tehlikesini değerlendirmek için kullanılan bir sistem olan Palermo Ölçeği'nde son derece yüksek puan alarak, on yıldan fazla bir süredir görülen en riskli asteroit olmasından korkuluyordu.

ESA'nın Dünyaya Yakın Nesne Koordinasyon Merkezi'nde (NEOCC) bir gök bilimci olan Marco Micheli yaptığı açıklamada, "ESA'daki yaklaşık on yılımda hiç bu kadar riskli bir nesne görmemiştim." dedi.

Çalışmalar, 2022 AE1'in 4 Temmuz 2023'te Dünya ile çarpışacağını gösteriyor gibi görünüyordu. Potansiyel etki hakkında herhangi bir şey yapmak için çok geçti, ancak nesne gezegene ciddi hasar verecek kadar büyüktü.

Sonra durum daha da kabataslak oldu. 12 Ocak'ta asteroit, Ay tarafından geçici olarak gölgede kaldığı için artık gözlemlenemedi. Gök bilimciler 2022 AE1 ve ilerideki yolculuğu hakkında yeni bir içgörü elde edemediler. Sadece Güneş Sistemi'nin işini yapmasına izin vermek ve Ay'ın hareket etmesini beklemek zorunda kaldılar.

Bir hafta sonra gök bilimciler yeni gözlemler toplayabildiler. Yeni veriler, Dünya ile bir etki riskinin yok denecek kadar az olduğunu gösterdi. Dünya ile bir asteroit çarpışması riski sıfıra yakındı. En son tahminleri, 2022 AE1'in 2023 yılının Temmuz ayının başlarında yaklaşık 10 milyon kilometre mesafede Dünya tarafından güvenli bir şekilde uçacağını gösteriyor.

Bu, çok ciddi bir şeyi çok yanlış anlamak için ciddi bir hata gibi görünebilir. ESA, asteroit gözlemlerinin genellikle bu modeli takip edebileceğini açıklıyor: nesne ilk önce riskli görünüyor, risk giderek artıyor ve daha sonra asteroitin Dünya'nın yakınında hiçbir yere uçmayacağı ortaya çıkacak.

İlk gözlem, gelecekteki yönüne, hızına, geçmişine veya gelecekteki yolculuğuna dair hiçbir gösterge olmaksızın, gökyüzündeki tek bir veri noktasıdır. Yörüngesi hakkında bir fikir edinmek için en az üç gözlem gerekiyor, ancak hala büyük bir belirsizlik var. Bu noktada, Dünya'dan kaçınacağını göz ardı etmek mümkün değil. Daha fazla gözlem geldikçe, bu belirsizlikler azaltılabilir, ancak Dünya ile çarpışma olasılığı aynı kalabilir. Bu, Dünya'nın çarpışma riskinin arttığına dair güçlü bir izlenim veriyor. Sonunda da durumun net bir resmi ortaya çıkıyor. Potansiyel tehlike bölgesi, özellikle daha ince ve daha kesin hale gelecek ve Dünya'ya yönelik riskin aniden düşmesine neden olacaktır.

Tabii asteroit gerçekten Dünya'ya doğru gitmiyorsa. Gezegenin son yıllardaki şansı göz önüne alındığında, ESA ve ötesindeki gök bilimcilerin gözlerini dört açmaya ve harekete geçmeye hazır olmaya devam etmelerini umalım...