Sınıflandırmaya Meydan Okuyan Tuhaf Kozmik Cisim Hubble Tarafından Görüntülendi
Bazen basit sınıflandırmaya meydan okuyan gök cisimleri vardır.

Pek çok bilim sınıflandırmayla ilgilidir, ancak bazen bu kategorilerin sınırlarını zorlayan, aynı anda birden fazla ayırt edici özellik sergileyen şeylerle karşılaşırsınız. Z 229-15'in durumu bu, keyfi sınıflandırmalarımızdan birini içermekle kalmayıp, üçünü bir arada yapmak zorunda olan bir galaksi.

Avrupa Uzay Ajansı, bu cismin tam olarak ne olduğunun gizemini çözme konusunda iyi bir iş çıkarıyor. Bu, Dünya'dan 390 milyon ışık yılı uzaklıkta bulunan, aktif ve büyük bir sarmal galaksi. Ve bu aktivite, basit sınıflandırmayı bu kadar kafa karıştırıcı yapan şey. Gök bilimcilerin bu cisme uygulamaya çalıştıkları etiketler Seyfert galaksisi, kuasar ve aktif galaktik çekirdek (AGN).

Her şeyden önce, bu etiketlerin hepsi birbiriyle bağlantılıdır, ancak her etiketin geçerli olduğu farklı durumlar arasında genellikle güzel bir ayrım vardır. Bağlantı, merkezi süper kütleli kara deliktir. Bu etiketlerden bir veya daha fazlasını alan galaksilerde kara delik aktif olarak beslenir. Bu süreçte kara deliğe yaklaşan madde, sürtünme nedeniyle onu ısıtan inanılmaz kütleçekimsel kuvvetlere maruz kalır. Ve inanılmaz bir enerjiyle parlamaya başlar.

Bu olduğunda, bir AGN'niz olur. Merkezi alan normalden daha yüksek bir parlaklığa sahiptir. Bekleyeceğiniz gibi, Z 229-15 bir AGN'ye sahip. Ancak hepsi bu kadar değil.

AGN, galaksinin geri kalanını gölgede bırakacak kadar parlak olduğunda, kuasar olarak sınıflandırılırlar. Kuasarlar genellikle çok uzaktadırlar ve neredeyse bir nokta gibi görünürler; bu cisim nispeten Dünya'ya yakın ve bu nedenle Z 9229-15'in merkezi bölgesi, çekirdeğinin parlaklığıyla yıkanıyor.

Ancak parlak sarmal kollara sahip galaksinin kenarlarının göründüğünü açıkça görebilirsiniz, dolayısıyla uyan başka bir tanım daha var. Bir Seyfert galaksisi, süper kütleli kara deliğin çok aktif olduğu ancak galaksinin açıkça görülebildiği bir galaksidir.

Bu nedenle araştırmacılar, Z 229-15'i bir tanım matruşkası olarak görüyorlar. İçten dışa, tanımı gereği bir AGN barındıran bir kuasar içeren bir Seyfert galaksisi. Bu tür cisimleri bulmak ve sınıflandırmaların ne kadar keyfi olabileceğini ve ihtiyaç ortaya çıkarsa sonunda nasıl daha iyi bir tanım elde edebileceğimizi hatırlatmak iyidir. Ne de olsa bilim, daha fazla öğrenmek ve daha iyi kanıtlar sunulduğunda fikrinizi değiştirmekle ilgilidir.