Sadece 40 Saniyede Tektonik Plakaların 1 Milyar Yıllık Büyüleyici Hareketlerini İzleyebilirsiniz

Dünya'yı bir yapboz gibi kaplayan tektonik plakalar, biz farkında olmasak da büyüleci bir şekilde hareket ederler.  Yayınlanan bir video, 1 milyar yıl boyunca plakaların gezegenimizi nasıl dolaştığını gösteriyor.

Şimdiye kadar bir araya getirilmiş en eksiksiz tektonik plaka hareketlerinin bir incelemesinde, bilim insanları 1 milyar yıllık hareketi 40 saniyelik bir video klibe sıkıştırdı, böylece bu dev levhaların zaman içinde nasıl etkileşime girdiğini görebiliriz.

Levhalar hareket ettikçe iklimi, gelgit modellerini, hayvan hareketlerini ve evrimlerini, volkanik aktiviteyi, madenleri ve çok daha fazlasını etkiler. Onlar sadece gezegenin üstünü örten bir örtüden daha fazlasıdır.

Sydney Üniversitesi'nden yerbilimci Michael Tetley, 2021'de Euronews'e yaptığı açıklamada, "İlk kez, tüm sınırlar dahil olmak üzere eksiksiz bir tektonik modeli inşa edildi" dedi.

Plakaların hareket etmesi ve kayması, videoyu izlerken oldukça oldukça keyifli bir manzara sunar. Yakın komşu olan kara kütleleri uzak kuzenler haline gelir veya bunun tersi de olabilir. Ülkelerin ve kıtaların bugün bildiğimiz pozisyonlarına ne kadar yakın zamanda yerleştiğine şaşırabilirsiniz.

Bilim insanları gelecekte gezegenimizin ne kadar yaşanabilir olacağını ve ileride temiz enerjiyi sağlamak için ihtiyaç duyduğumuz metal kaynakları nerede bulacağımızı tahmin etmek istiyorsa, bu hareketleri ve kalıpları anlamak çok önemlidir.

Plaka hareketi, jeolojik kayıtların incelenmesi yoluyla tahmin edilir.

Burada ekip hem kıtaların hareketlerine hem de levha sınırları boyunca etkileşimlere bakarak şu anda mevcut olan en uygun modelleri seçmek ve birleştirmek için büyük çaba harcadı.

Sydney Üniversitesi'nden yerbilimci Sabin Zahirovic, "Dünya Gezegeni, bilinen kayalık gezegenler arasında benzersiz bir şekilde sürekli olarak birbirini iten plakalardan oluşan yüzeyiyle inanılmaz derecede dinamiktir" dedi.

Bilim insanları geçmişe ne kadar çok giderse, levhaların nasıl hareket ettiğini tahmin etmek o kadar zorlaşır.

Bu plakaların ilk olarak nasıl oluştuğu ve bu oluşumun ne zaman gerçekleştiği ile ilgili sorular devam ediyor, ancak her yeni veri noktası, Dünya'nın eski tarihini anlamamıza yardımcı oluyor.

Ekip, çalışmalarının hala ince ayrıntılardan yoksun olduğunu kabul ediyorlar çünkü çalışma tüm gezegene ve bir milyar yıla yayılıyor ancak bu hareketlerin ve etkilerinin gelecekteki çalışmaları için yararlı bir kaynak ve temel olarak kullanılabileceğini umuyorlar.

Araştırma, Earth-Science Reviews'da yayınlandı.