Rekor Kıran Yıldız, Samanyolu İçin Yeni Bir “Altın Standart”

Yıldız HD 222925, Tucana'nın güney takımyıldızında yer alan havalı ve mütevazı bir yıldızdır. Samanyolu'ndaki 100 milyar yıldızdan sadece biri gibi görünebilir, ancak yeni analizler onun oldukça benzersiz olduğunu ortaya çıkardı. Güneş sisteminin ötesinde bir yıldızda bulunan en geniş element yelpazesine sahiptir.

Araştırmacılar yıldızda 65 farklı element buldu ve bunlardan 42'si selenyum, gümüş, tellür, platin, altın ve toryum gibi ağır metaller. Bu elementler yıldızlarda nadiren bulunur ve gökbilimciler hala nasıl oluştuklarına dair kesin bir modele sahip değiller. Ancak The Astrophysical Journal Supplement Series'de bildirildiği gibi, HD 222925'in varlığı bunu değiştirebilir.

Çalışmayı yöneten astronom Ian Roederer, "Bildiğim kadarıyla bu, güneş sistemimizin ötesindeki herhangi bir nesne için bir rekor. Ve bu yıldızı bu kadar benzersiz yapan şey, periyodik tablonun alt üçte ikisi boyunca listelenen elementlerin çok yüksek bir nispi oranına sahip olmasıdır. Altın bile tespit ettik. Bu elementler hızlı nötron yakalama işlemiyle yapıldı. Gerçekten incelemeye çalıştığımız şey bu: bu elementlerin nasıl, nerede ve ne zaman yapıldığını anlamak için fizik." diye açıkladı.

Ağır elementler, sözde "r-işlemi" veya hızlı nötron yakalama işlemi tarafından oluşturulur. Bu, periyodik tablodaki demirden daha ağır olan doğal elementlerin yaklaşık yarısını oluşturmaktan sorumlu bir dizi nükleer reaksiyondur. Demir, standart nükleer füzyonla üretilen en ağır elementtir. r-süreci çok fazla enerji gerektirir ve bazı süpernova türlerinin bu tür enerjiyi sağlayabileceği öne sürülmüştür, ancak modellerde her zaman bir şeyler eksik olmuştur. 2017 yılında, bir nötron yıldızı çarpışmasının ilk doğrudan gözlemi, bu felaket olaylarının aynı zamanda r-süreç öğeleri oluşturabileceğini öne sürdü.

İşte bu noktada HD 222925 anahtardır. Ağır elementlerin bolluğu altın standart olarak görülebilir. Bir senaryoyu (büyük bir süpernova), diğerini (nötron yıldızlarının birleşmesi) veya ikisinin bir kombinasyonunu destekleyen doğru modelin, gökbilimcilerin bu belirli yıldızda neler gözlemlediğini açıklayabilmesi gerekecektir.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü'nden yardımcı yazar Profesör Anna Frebel, "Artık evrenin erken dönemlerinde meydana gelen bazı r-süreç olayının ayrıntılı öğe-eleman çıktısını biliyoruz. R-sürecinde neler olup bittiğini anlamaya çalışan herhangi bir model, bunu yeniden üretebilmelidir." dedi.

Bu çalışma, r-sürecinin nasıl ve nerede gerçekleştiğini nihayet anlamak için sağlam bir adımdır.