NASA, Yaşanabilir Bir Bölgede, Dünya Boyutlarında, Nadir Bulunan Bir Gezegen Keşfetti

Güneş Sistemimizin dışında yaşam bulmak söz konusu olduğunda, Dünya'ya çok benzeyen gezegenler başlamak için iyi bir yer gibi görünüyor. Artık TOI 700 e gök cismini de bu gelecek vaat eden ipuçları grubuna kabul edebiliriz.

TOI 700 e'nin yıldızı TOI 700'ün yaşanabilir bölgesi içinde yörüngede döndüğü doğrulandı. Bu, yüzeyinde önemli miktarda suyun sıvı bir form için uygun bir sıcaklıkta olacağı uzay bölgesidir. Bir buz örtüsü için fazla sıcak, yine de buharın yoğunlaşması için yeterince soğuk olan bu tür gezegenler, bildiğimiz şekliyle yaşam için "uygun" kabul edilir.

TOI 700 e'yi bulduğu ve ona adını verdiği için (TOI, TESS İlgi Nesnesi anlamına gelir) NASA'nın Transiting Exoplanet Survey Satellite yani TESS'e teşekkür edebiliriz. 2020'de tespit edilen TOI 700 d'ye katılan bu sistemdeki yaşanabilir bölgedeki ikinci gezegen.

Fotoğraf: TOI 700 e'yi ön planda ve TOI 700 d'yi uzakta gösteren çizim. (NASA/JPL-Caltech/Robert Hurt)

Kaliforniya'daki NASA Jet Propulsion Laboratuvarı'ndan (JPL) gezegen bilimci Emily Gilbert, "Bu, bildiğimiz çoklu, küçük, yaşanabilir bölge gezegenlerine sahip birkaç sistemden biri" diyor.

Bu, TOI 700 sistemini ek takip için heyecan verici bir olasılık haline getiriyor. Gezegen e, gezegen d'den yaklaşık yüzde 10 daha küçüktür, bu nedenle sistem, ek TESS gözlemlerinin giderek daha küçük dünyalar bulmamıza nasıl yardımcı olduğunu da gösteriyor.

TOI 700, Dorado takımyıldızında, bizden yaklaşık 100 ışık yılı uzaklıkta bulunan küçük, havalı bir yıldızdır (M cüce yıldızı olarak bilinir). Bu yıldızlar kendi Güneşimiz kadar büyük veya sıcak değildir, bu nedenle suyun donmasını önlemek için gezegenlerin onlara daha yakın olması gerekir.

TOI 700 e'ye gelince, Dünya'nın yüzde 95'i büyüklüğünde ve çoğunlukla kayalık olduğuna inanılıyor. Zamanın bir noktasında suyun var olabileceği bir bölge olan 'iyimser' yaşanabilir bölgede oturuyor. TOI 700 d, astronomların bir gezegenin varlığının büyük bir kısmında sıvı suyun var olabileceğini düşündükleri, daha dar bir yaşanabilir bölgede yer alıyor.

TOI 700 e'nin tek bir yörüngeyi tamamlaması 28 gün, komşusundan biraz daha uzakta olan TOI 700 d ise 37 gün sürüyor. TOI 700 e, TOI 700 d'den daha küçük olduğundan, siluetin gerçekten yeni bir gezegeni temsil ettiğini doğrulamak için daha fazla veri gerekiyordu.

Maryland Üniversitesi'nden astrofizikçi Ben Hord, "Yıldız biraz daha yakın olsaydı veya gezegen biraz daha büyük olsaydı, TOI 700 e'yi TESS verilerinin ilk yılında tespit edebilirdik" diyor. "Ancak sinyal o kadar zayıftı ki, onu tespit etmek için bir yıllık ek geçiş gözlemlerine ihtiyacımız vardı."

TESS yaklaşık 100 milyon yıldızı izliyor ve bu nedenle yaşam arayışını daraltmak için bulabileceğimiz herhangi bir yol faydalı olacak. Kendi yaşanabilir bölgelerinde ötegezegenler bulmak, bunu yapmanın en iyi yollarından biridir.

Araştırma, Astrophysical Journal Letters'da yayınlanmak üzere kabul edildi.