Mısır'da Bulunan Dünya Dışı Taş, Nadir Bir Süpernova'nın Dünyadaki İlk Kanıtı Olabilir

'Standart mum' süpernova patlamaları, yoğun bir beyaz cüce yıldızın başka bir yıldızı kapladığı zaman meydana gelen, Evrendeki en enerjik olaylardan biridir. Şimdi, bilim insanları böyle bir süpernovanın Dünya'daki ilk kanıtını bulduklarını düşünüyorlar.

İddia, 1996 yılında Mısır'da bulunan dünya dışı Hypatia taşı üzerinde yapılan dikkatli bir çalışmanın ardından geldi. Kayanın kimyasal yapısı ve deseni de dahil olmak üzere açıklayıcı işaretler, kırıkların bir patlamayı çevreleyen toz ve gaz bulutu parçalarını içerdiğini gösteriyor.

Araştırmacılar, milyarlarca yıl boyunca, bu toz ve gaz karışımının bir katıya dönüşeceğini ve sonunda Hypatia'nın Güneş Sistemimizin ilk ortaya çıktığı zamana yakın bir zamanda geldiği ana gövdeyi oluşturduğunu söylüyor.

Fotoğraf: 3 gramlık Hypatia taşı örneği. (Romano Serra)

Üniversiteden jeokimyacı Jan Kramers, "Bir bakıma, bir süpernova patlamasını fiilen yakaladık, çünkü patlamadan kaynaklanan gaz atomları çevredeki toz bulutuna yakalandı ve sonunda Hypatia'nın ana gövdesini oluşturdu" diyor.

Ekip, ayrıntılı, tahribatsız kimyasal analiz teknikleri kullanarak, Hypatia'nın küçük bir örneğinde 17 farklı hedefi inceledi. Oradan, taşın nerede olduğuna ve nasıl oluştuğuna dair ipuçlarını bir araya getirildi.

Bu ipuçları, alışılmadık derecede düşük seviyede silikon, krom ve manganez içeriyordu ve bu da kayanın Güneş Sistemi'nin iç kısmında oluşmadığını gösteriyordu. Araştırmacılar ayrıca yüksek seviyelerde demir, kükürt, fosfor, bakır ve vanadyum fark ettiler ve bu da nesneyi uzaydaki belirli mahallemizdeki herhangi bir şeyden farklı kıldı.

Hypatia'nın element konsantrasyon modellerine baktığımızda, Güneş Sistemi'nin içindeki kayalarda ve Samanyolu'nun kolumuzda oluşmasını beklediğimiz şeyle belirgin farklılıklar vardı. Daha fazla analiz, kayanın kırmızı dev bir yıldızdan oluştuğu fikrini dışlıyor.

Araştırmacılar ayrıca, Hypatia'nın bir tip II süpernovadan gelmesi durumunda beklenilenle eşleşmediğini gösterebildiler - silikon ve kalsiyuma göre çok fazla demir içeriyor - ve bu, bunun bir kalıntı olduğuna dair merak uyandıran bir olasılık bırakıyor.

Kramers, "Eğer bu hipotez doğruysa, Hypatia taşı bir süpernova tipi Ia patlamasının Dünya üzerindeki ilk somut kanıtı olacaktır" diyor.

"Belki de aynı derecede önemli olan, dış uzaydan gelen anormal bir toz paketinin, Güneş Sistemimizin oluştuğu güneş bulutsusuna tamamen karışmadan dahil edilebileceğini gösteriyor."

Tip Ia süpernovalar hakkında bildiklerimize göre, Hypatia gibi kayalarda çok sıra dışı element konsantrasyon modelleri üretmelidirler. Kapsamlı bir yıldız verisi ve modelleme araştırması sonucunda ekip, kaya için daha iyi bir eşleşme bulamadı.

Taşta analiz edilen 15 elementten birkaçı, nesne yoğun bir beyaz cüce yıldız patlamasından gelmiş olsaydı beklenebilecek olanla eşleşti.

Ancak bu, henüz kapanmış bir dava değil. Altı element daha tip 1a süpernova modellerine uymaz: alüminyum, fosfor, klor, potasyum, bakır ve çinko. Ancak araştırmacılar, süpernova'nın geçmişinde daha geriye giden bir şeyin bunu açıklayabileceğini düşünüyorlar.

Kramers, "Bir beyaz cüce yıldız, ölmekte olan bir kırmızı devden oluştuğu için, Hypatia altı element için bu element oranlarını kırmızı bir dev yıldızdan almış olabilir" diyor. "Bu fenomen, diğer araştırmalarda beyaz cüce yıldızlarda gözlendi."

Durumu kesinleştirmek için araştırmaya ihtiyacımız olacak, ancak bu noktada kesinlikle bu gizemli kaya çok uzun bir yol kat etmiş gibi görünüyor.

Araştırma Icarus'ta yayınlandı.