Mars Arazisinin Nefes Kesen Fotoğrafları, Gizemli Bir Geçmişe İlişkin İpucu Veriyor

Bir Mars uydusundan yeni yayınlanan bir görüntü, artık kuru ve tozlu olan gezegenin karmaşık geçmişine bir bakış sunuyor.

Mars yüzeyinin yukarısında, yörüngedeki Yüksek Çözünürlüklü Görüntüleme Deneyi (HiRISE), Mars ekvatorunun hemen kuzeyindeki Danielson Krateri'nde bulunuyor. Bu bölge, krateri kaplayan katmanlı çökeltiler nedeniyle uzay jeologları için oldukça ilgi çekicidir.

Katmanlı tortular Mars'ın her yerinde bulunabilir, ancak Danielson Krateri en muhteşem ve en iyi korunmuş olanlardan bazılarını içerir. Daha da büyüleyici bir şekilde, farklı erozyon seviyeleri ile eşit aralıklı görünüyorlar: Daha güçlü katmanlar, içlerinde daha zayıf malzeme katmanları ile basamaklar oluşturuyor.

Bu katmanların düzgünlüğü, çarpma olayları gibi rastgele süreçler tarafından oluşturulamayacakları anlamına gelir. Aksine, bilim insanları düzenli, tekrarlanan bir sürecin katmanları biriktirdiğini düşünüyor.

Fotoğraf: 2012'de yayınlanan kraterin bir HiRISE görüntüsü.

Bir NASA blog yazısı 2019'da "Kaya, milyonlarca veya milyarlarca yıl önce, gevşek tortuların kratere her seferinde bir katman olarak yerleştiğinde ve daha sonra yerine yapıştığında oluştu" dedi. "Çökelti özelliklerindeki döngüsel değişimler bazı katmanları erozyona karşı diğerlerinden daha dirençli hale getirdi. Çağlar sonra, bu daha sert katmanlar merdiven basamakları gibi dışarı doğru çıkıntı yapar. Bu basamaklar boyunca rüzgarlar kum saçar ve zebra çizgili desenlere yol açar."

Küçük ölçekte, ağır kırıklı büyük kaya bölgeleri vardır. Bilim insanları bu kırıkları incelediler ve parçaların mükemmel bir şekilde birbirine uyduğu için bunun tortular zaten kayaya dönüştükten sonra meydana geldiğini belirlediler.

Fotoğraf: 2019'da yayınlanan kraterin görüntüsü.

Bazı bilim insanları, periyodik sürecin, Mars'ın yörünge varyasyonlarıyla ilişkili iklim değişikliğinin sonucu olabileceğini öne sürdüler. Başka bir çalışma, yeraltı suyunun yükselmesinin sorumlu olabileceğini düşündürmektedir.

Bu arada, HiRISE gibi harika kameralara sahip yörünge araçları, Mars'ın büyüleyici tarihini ortaya çıkarmaya yardımcı oluyor.