Kanseri Saptayan ve Yayılımını Belirleyen İlk Kan Testi

“Benzeri görülmemiş” kelimesi, COVID-19 salgını sırasında yaşamlarımızı, sağlığımızı ve sağlık sistemlerimizi nasıl bozduğunu açıklamak için uygun bir kelime olabilir. Kanser, hastalığın vurduğu, en çok etkilenen ve COVID ile ilgili olmayan hastalıklardan biri olmuştur. Şimdi yeni bir kan testi, birinin kanser olup olmadığını ve yayılıp yayılmadığını ortaya çıkararak bu etkilerin bir kısmını telafi etmeye yardımcı olabilir.

Çığır açan yaklaşım Clinical Cancer Research'te yayınlandı ve İngiltere'deki Oxford Üniversitesi'nden geliyor. Kan bazlı bir testin metastazı (kanser hücrelerinin yayılmasını) tespit edebildiğini ilk kez işaret ediyor. Bu, doktorlara hangi hastaların en acil tedaviye ihtiyacı olduğunu belirlemek için ihtiyaç duydukları bilgileri vermede büyük fark yaratabilir.

Spesifik olmayan semptomlar birçok kanserin bu kadar ölümcül olmasının bir nedenidir, çünkü ileri bir aşamaya ulaşana ve vücudun diğer bölgelerine yayılana kadar radarın altından geçebilirler. Metastaz, hasta sonuçları üzerinde büyük bir etkiye sahiptir, bu nedenle halihazırda hızla yayılmış olan kanserleri belirlemek, doktorların hastalarının bakımına öncelik vermesine yardımcı olabilir.

Yeni test ayrıca, hastane alanına ve artan COVID-19 vakaları için finansmana ihtiyaç duymaya devam ederken, minimal invaziv ve ucuz olma avantajıyla birlikte geliyor. Yeni testin arkasındaki çalışma, semptomları belirsiz olan ancak kilo kaybı ve yorgunluk gibi potansiyel olarak kanser belirtisi olan 300 hastadan alınan kan örneklerine baktı. Daha sonra numuneleri, kandaki doğal kimyasalların (metabolitlerin) seviyelerinin profilini çıkarmak için yüksek manyetik alanlar ve radyo dalgaları kullanan NMR metabolomik teknolojisini kullanarak analiz edildi.

Oxford Üniversitesi araştırmacısı Dr. James Larkin yaptığı açıklamada, "Kanser hücrelerinin farklı metabolik süreçleri nedeniyle benzersiz metabolomik parmak izleri var. Tümörler tarafından üretilen metabolitlerin kanseri doğru bir şekilde tespit etmek için biyobelirteçler olarak nasıl kullanılabileceğini ancak şimdi anlamaya başlıyoruz." dedi.

Bu tekniği kullanarak, araştırmacılar kanserli her 20 hastadan 19'unu doğru bir şekilde tespit edebildiler. Bunlardan test, metastatik hastalığı da yüzde 94'lük bir genel doğrulukla tanımlayabildi. Bu, birincil kanser türünden bağımsız olarak, belirli bir organa işaret etmeyen, spesifik olmayan semptomları olan hastalar için testin çok önemli bir ilk araştırma yolu olabileceğini gösterdi.

Baş araştırmacı Dr. Fay Probert, "Amaç, herhangi bir doktorun isteyebileceği bir kanser testi üretmektir. Kanın metabolomik analizinin, kanser şüphesi olan hastaların doğru, zamanında ve uygun maliyetli triyajına izin vereceğini ve bu testin hastalıkları hakkında sağladığı ek erken bilgilere dayanarak hastaların daha iyi önceliklendirilmesine izin verebileceğini öngörüyoruz." dedi.

Kaynak: