JWST Şimdiye Kadar Görülmüş En Uzak 4 Gökadanın Ayrıntılarını Yakaladı

Yapılan yeni araştırmaya göre, James Webb Uzay Teleskobu şimdiye kadar gözlemlenen en uzak 4 gökadayı keşfetti; bunlardan biri, Büyük Patlama'dan sadece 320 milyon yıl sonra, Evren henüz emekleme dönemindeyken oluştu.

Webb teleskobu, geçen yıl faaliyete geçtiğinden bu yana bir bilimsel keşif selini serbest bıraktı ve Evrenin uzak bölgelerine her zamankinden daha uzaklara baktı - bu aynı zamanda, zamanda geriye baktığı anlamına da geliyor.

En uzak galaksilerden gelen ışık Dünya'ya ulaştığında, Evren'in genişlemesiyle gerilmiş ve ışık tayfının kızılötesi bölgesine kaydırılmıştır.

Webb teleskobunun NIRCam cihazı, bu kızılötesi ışığı algılamak için benzeri görülmemiş bir yeteneğe sahip olup, daha önce hiç görülmemiş bir dizi galaksiyi hızlı bir şekilde tespit etmesine olanak tanır - bunlardan bazıları astronomların erken Evren anlayışını yeniden şekillendirebilir.

Nature Astronomy dergisinde yayınlanan iki çalışmada gökbilimciler şimdiye kadar gözlemlenen en uzak 4 gökadayı "kesin bir şekilde tespit ettiklerini" ortaya çıkardılar.

Fotoğraf: Şimdiye kadar gözlemlenen en uzak 4 gökada (Robertson ve diğerleri, Nature Astronomy, 2023).

Galaksiler, Evren'in şu anki yaşının sadece yüzde ikisi olduğu 13 milyar yıldan daha uzun bir süre önce Büyük Patlama'dan 300 ila 500 milyon yıl sonrasına aittir.

Bu, galaksilerin, ilk yıldızların ortaya çıktığına inanılan bir dönem olan "yeniden iyonlaşma çağı" olarak adlandırılan dönemden geldiği anlamına gelir. Çağ, Big Bang'in getirdiği kozmik karanlık çağlardan hemen sonra geldi.

Paris Astrofizik Enstitüsü'nde araştırmacı ve 2 yeni çalışmanın ortak yazarı olan Stephane Charlot, AFP'ye en uzak galaksinin - JADES-GS-z13-0 olarak adlandırılan - Büyük Patlama'dan 320 milyon yıl sonra oluştuğunu söyledi.

Gökbilimciler tarafından şimdiye kadar gözlemlenen en büyük mesafe bu dedi.

Webb teleskobu, Büyük Patlama'dan 450 milyon yıl sonrasına dayanan ve daha önce Hubble Uzay Teleskobu tarafından tespit edilmiş olan JADES-GS-z10-0'ın varlığını da doğruladı.

Charlot, 4 galaksinin de kabaca 100 milyon güneş kütlesi ağırlığında "kütle olarak çok düşük" olduğunu söyledi. Buna karşılık Samanyolu, bazı tahminlere göre 1,5 trilyon güneş kütlesi ağırlığındadır.

Ancak Charlot, galaksilerin "kütleleriyle orantılı olarak yıldız oluşumunda çok aktif" olduğunu söyledi.

Bu yıldızlar, "Samanyolu ile yaklaşık aynı oranda" oluşuyordu, "Evrende bu kadar erken bir tarihte şaşırtıcı olan bir hız" diye ekledi.

Galaksilerin ayrıca "metal bakımından çok fakir" olduğunu da sözlerine ekledi.

Bu, bilimin Evrenin nasıl çalıştığına dair en iyi anlayışı olan standart kozmoloji modeliyle tutarlıdır ve bu, Büyük Patlama'ya ne kadar yakınsa, bu tür metallerin oluşması için o kadar az zaman kaldığını söyler.

Ancak Şubat ayında, Büyük Patlama'dan 500-700 milyon yıl sonrasına ait 6 büyük gökadanın keşfi, bazı astronomların standart modeli sorgulamasına yol açtı.

Webb teleskobu tarafından da gözlemlenen bu galaksiler, Evren'in doğuşundan bu kadar kısa bir süre sonra sanıldığından daha büyüktü - eğer doğrulanırsa, standart modelin güncellenmesi gerekebilir.

Yale Üniversitesi'nde son araştırmalarda yer almayan bir astronom olan Pieter van Dokkum, yeni keşfedilen dört uzak gökadanın onaylanmasını "teknik bir güç gösterisi" olarak yorumladı.

Webb teleskopu, Big Bang'e daha da yakın olası galaksileri gözlemledi, ancak bunların henüz onaylanmadığı belirtiliyor.