JWST Bir Moleküler Bulutta Şimdiye Kadarki En Soğuk Buzları Keşfetti
Yeni gözlemler, gezegenlerin ve hatta yaşamın önemli yapı taşlarını ortaya koyuyor.

JWST kullanan uluslararası bir ekip, yıldızların ve gezegenlerin oluşabileceği geniş bir yıldızlararası yapı olan bir moleküler bulutta bulunan en derin ve en soğuk buzların olağanüstü bir sayımını elde etmeyi başardı. Ekip, su buzunun ötesinde donmuş amonyak, metan, metanol ve karbonil sülfit buldu.

Böyle bir uzay alanındaki buz koleksiyonunun bu kadar ayrıntılı bir açıklamasına sahip olmak, gök bilimcilere gezegen oluşumu ve yaşamı anlamalarında yardımcı olur. Bu donmuş maddelerdeki elementler karbon, hidrojen, oksijen, nitrojen ve kükürt içerir. Bunlar, yaşamın yapı taşları olan şeker, alkol ve amino asitler için ihtiyacınız olan hemen hemen her şeydir. Aynı zamanda gezegen atmosferlerinin temel öğeleridir ve kısaltmaları olan CHONS ile birlikte anılırlar.

Moleküler bulutlar yıldız kreşleri gibi davrandığından ve orada yeni yıldızlar doğduğundan, bu buzlar sonunda eriyecektir. Ancak JWST sayesinde, araştırmacılar onları süblimleşmeden önce görebildiler.

Hollanda'daki Leiden Gözlemevi'nde gök bilimci ve gözlem programının baş araştırmacısı baş yazar Melissa McClure, bir açıklamada, "Sonuçlarımız, gezegenlerin diskler halinde oluştuğu santimetre büyüklüğündeki çakıl taşlarına dönüşecek olan yıldızlararası toz taneleri üzerindeki buz oluşumunun ilk, karanlık kimya aşaması hakkında fikir veriyor. Bu gözlemler, yaşamın yapı taşlarını oluşturmak için gerekli olan basit ve karmaşık moleküllerin oluşum yollarına yeni bir pencere açıyor." dedi.

Metanol, en basit karmaşık organik molekül olarak kabul edilir ve burada karmaşık, altıdan fazla atoma sahip anlamına gelir. Araştırmacılar daha büyük karmaşık molekülleri gösterecek başka sinyaller buldular. Ne yazık ki, tam olarak hangileri olduğunu belirleyemediler.

Leiden Gözlemevi'nde gök bilimci ve bu keşfe katkıda bulunan Will Rocha, "Metanol ve potansiyel olarak etanol gibi karmaşık organik molekülleri tanımlamamız, bu belirli bulutta gelişen birçok yıldız ve gezegen sisteminin, molekülleri oldukça gelişmiş bir kimyasal durumda miras alacağını gösteriyor. Bu, gezegen sistemlerindeki prebiyotik moleküllerin öncüllerinin varlığının, kendi güneş sistemimizin benzersiz bir özelliğinden ziyade, yıldız oluşumunun ortak bir sonucu olduğu anlamına gelebilir." diye ekledi.

Bu çalışmada sunulan sonuçlar ayrıca önceki gözlemlerden daha fazla kükürt bildiriyor, ancak yine de bu boyuttaki bir bulut için beklenenden daha az. Araştırmacılar, kükürt ve diğer CHONS'un sadece buzda değil, kurum ve kayalar gibi diğer malzemelerde de hapsolmuş olabileceğini ve farklı oranların farklı gezegenler yaratabileceğini öne sürüyorlar.

McClure, "Beklediğimiz tüm CHON'ları görmemiş olmamız, onların ölçemediğimiz daha kayalık veya isli malzemelere hapsolduklarını gösterebilir. Bu, karasal gezegenlerin toplu bileşiminde daha büyük bir çeşitliliğe izin verebilir." diye açıkladı.

Bulgular Nature Astronomy dergisinde yayınlandı.