Galaksilerin Kütleleri ve Evrenin Genişlemesi Ölçüldü
British Columbia Üniversitesi ve uluslararası astronomlardan oluşan bir ekip, Samanyolu ve Andromeda Galaksilerinin kütlelerinin hesaplayarak öncekinin aksine kütlelerinin aynı olmadığı gösterdi.

Önceki hesaplamaların aksine Andromeda Galaksisi Samanyolu’ndan iki kat daha ağır. ‘Galaksilerin kütlelerinin büyük kısmını görünmez karanlık madde oluşturuyor. Karanlık madde hakkında çok az şey biliyoruz, bu keşif sayesinde galaksimiz hakkında çalışma şansımız olacak‘ diyor Fizik ve Astronomi Bölümü’nden  Yin-Zhe Ma ve Andromeda’da Samanyolu’na oranla iki kat daha fazla karanlık madde olduğunu da ekliyor. Ayrıca Ma ve meslektaşları Samanyolu ve Andromeda’nın yörüngelerindeki küçük uydu galaksilerin hareketlerini gözleyerek evrenin genişlemesini ölçebildiler.

Hesaplamalar Samanyolu ve Andromeda’da %90 civarında karanlık madde olduğunu gösteriyor. “Lokal galaksi gruplarından yola çıkarak evrensel boyutta genişlemeyi ölçebildiğimizi görmek oldukça şaşırtıcı. Kozmik genişlemeye ilişkin yakınımızda gerçekleşen ilk kanıt,” diyor. Araştırmacılar sanki bir dambıl misali iki galaksi için bilgisayar modelleri simüle ettiler. Bu sayede büyük galaksilerin etrafındaki küçük galaksilerin hızları, pozisyonları ve hareketleri modellenerek, Samanyolu ve Andromeda’nın yapısı ve kütlesi hesaplanabiliyor. Bilim adamları bu sayede karanlık madde ve çekim arasındaki etkileşimi anlamayı umuyorlar. University of British Columbia, the University of Edinburgh, Carnegie Mellon University ve  NRC Herzberg Institute of Astrophysics’in işbirliği ile yapıldı.

Kaynak: Gerçek Bilim