Fizik Profesörü, Dinozorları Öldüren Evrenin Fiziğinde Bir Değişiklik Olduğunu Düşünüyor

Devasa, eski dinozorların keşfinden bu yana, bilim insanları şu soruyla boğuşuyorlar: onları ortadan kaldıran neydi? Bir dizi volkanik patlamanın gezegeni boğduğu ve gezegeni bu devler için yaşanmaz hale getirdiğine dair alternatif teoriler olsa da, hakim teori, asteroit çarpmasıyla yok oldukları yönündedir.

Ama ya suçlanacak başka bir şey varsa (ve bu büyük bir eğerse)? Bir fizikçi, ilginç ama "dışarıda" bir teori ortaya atarak, dinozorların neslinin tükenmesinin çok daha temel bir şeyden kaynaklanmış olabileceğini öne sürdü: Fiziğin kendi değerlerinde bir değişiklik.

Her şey, evrenin genişleme hızı olan Hubble Sabiti'ne bağlıdır. Evrenin genişleme hızını hesaplamak için yakındaki galaksilerin, kuasarların ve süpernovaların mesafesini ve hızını ölçebiliriz. Genişleme oranını ölçmenin bir başka yolu, bugüne kadar tahminde bulunmadan önce bize erken evrendeki genişleme oranını gösteren kozmik mikrodalga arka planına bakmaktır.

Fizik, elbette, bu konuda bir pislik olmayı seçer ve yöntemler çok farklı sonuçlar verir. Evrenin genişlemesi giderek daha hızlı hale geliyor gibi görünüyor ve henüz anlamadığımız bazı hatalar dışında, bu tutarsızlığın, şimdiye kadar yetersiz olduğu kanıtlanan karanlık enerji gibi yeni teorilerle açıklanması gerekiyor.

Yunanistan'daki Ioannina Üniversitesi'nden Profesör Leandros Perivolaropoulos'un, her ölçüm yönteminden elde edilen genişleme oranlarındaki tutarsızlıkları uzlaştırdığına ve bonus olarak dinozorları önyüklemek için sildiğine inandığı bir teorisi var.

Ön baskı sunucusu Arxiv'de yayınlanan "Hubble krizi dinozorların neslinin tükenmesiyle bağlantılı mı?" başlıklı bir makalede, Perivolaropoulos, yer çekimi kuvvetinde yüzde 10'luk bir artışın 100 milyon yılda gerçekleştiğini ve 50 milyon yıl önce sona erdiğini öne sürüyor.

"Ultra-geç kütleçekimsel geçişi başlatabilecek fiziksel mekanizmalar, kozmolojik sabitin ölçülen değerine karşılık gelen erken bir yanlış vakumdan daha düşük veya sıfır vakum enerjisine sahip yeni bir boşluğa birinci dereceden bir skaler tensör teorisi faz geçişini içerir" diye yazıyor.

Sahte boşluk fikri, potansiyel olarak ürkütücü ve ilginç olduğu kadar - teoride - bildiğimiz kadarıyla evrenin kendi üzerine çökeceği ve zeytinlerden süpernovalara kadar her şeyi kendisiyle birlikte alacağı anlamına gelir.

Evrendeki her şey, mümkün olduğu kadar az enerjiye sahip olmaktan kaynaklanan istikrarlı bir durumda olmak ister. Vakumlar en düşük enerji seviyesine sahiptir ve bu nedenle en fazla kararlılığa sahiptir. Ancak, "yanlış boşluk" olarak bilinen varsayımsal bir fikir vardır. Bunlar, en düşük enerji seviyesinde gibi görünen ama aslında öyle olmayan yerel boşluklardır. Bir süre için, yerel bir balon gibi davranan sahte vakum kararlı görünecek, ancak sahte vakum daha düşük enerji durumuna düştüğü için gerçek bir vakumla temas ettiğinde çökebilir.

Önünüzde ince bir yüzeyin altında daha derin bir vadiyi gizleyen bir vadi hayal edin. Sahte boşluk daha küçük vadidir, ancak diyelim ki ince yüzey delindi, aşağıdaki daha büyük vadiye çöküyor: gerçek boşluk. En kötü senaryoda, bu tüm evrenimizi çökertebilir, ancak Perivolaropoulos'un teorisinde bu, yer çekiminin gücünü değiştirdiği gibi yerel sahte vakum balonumuza da olmuş olabilir.

Yer çekimi değerindeki değişimin, süpernovaların (ve aslında gözlemlenebilir evrendeki tüm nesnelerin) özelliklerini değiştireceğine ve erken evrenin ölçümleri ile günümüzün genişleme ölçümleri arasındaki tutarsızlıkları açıklayacağına inanıyor.

Şimdi dinozor öldürmeye geliyoruz. Makale, yer çekiminde yüzde 10'luk bir artışın, güneş sistemimizin dış erişimlerinde milyarlarca hatta trilyonlarca buzlu nesneden oluşan büyük bir balon olan Oort bulutunu bozacağını ve nesneleri artan bir oranda yolumuza göndereceğini öne sürüyor. Jeolojik kayıtlarda gözlemlenebileceğine inandığı bir şey.

"100 milyon yıldan daha kısa bir süre önce yer çekimi sabitinde yaklaşık yüzde 10'luk ani bir artış, son 100 milyon yılda iki-üç kat artmış gibi görünen Dünya ve Ay yüzeylerinde gözlemlenen çarpma oranını haklı çıkarabilir ve Dünya'daki yaşamın (dinozorlar dahil) yüzde 75'ini ortadan kaldıran Kretase-Tersiyer (K-T) neslinin tükenmesi olayıyla bağlantılı olabilir" diye yazdı.

“Kilometre büyüklüğündeki nesnelerin etki akışı, son 100 milyon yılda uzun vadeli ortalamaya kıyasla en az iki kat arttı” diye yazmaya devam etti.

Teori kuşkusuz ilginç olsa da ve bununla yüzleşelim, bir kavram olarak oldukça havalı olsa da, gerçekleri teoriye uydurmaya çalışmaktan hoşlanır.

Avustralya'daki New South Wales Üniversitesi'nden gök bilimci Ben, "Prensipte, yer çekimindeki bir değişiklik Oort Bulutu'nun dinamiklerini etkileyerek kuyruklu yıldızlar arasında çarpışmalara yol açarak bazılarını iç güneş sistemine doğru yörüngeye oturtabilir" dedi. Montet Daily Beast'e verdiği demeçte, durum böyle olsaydı yörünge değişikliğinin gezegenler üzerindeki etkilerini ve ayrıca Dünya, Mars ve Venüs üzerindeki jeolojik etkileri görebileceğimizi de sözlerine ekledi.

Chicxulub'un dinozorları öldüren Dünya'ya çarpmasının, Oort'tan yolumuza gönderilen bir vücuttan beklediğiniz gibi buzlu bir kuyruklu yıldız değil, bir asteroit olduğuna işaret ederek, "Bunun böyle olduğuna inanmak için hiçbir jeolojik kanıt yok," sonucuna vardı. Her 25 nesneden yalnızca birinin asteroit olması beklenen bulut.

Perivolaropoulos, teori için kanıt bulunmadığının farkında, ancak onu doğrulamanın veya çürütmenin yolları olabileceğine inanıyor.

"Dünya'nın sıcaklığı büyük ölçüde yer çekimi değerine bağlıdır ve güneş ışığının parlaklığı da öyle," diye bitiriyor. "Böylece [yer çekimi] artışı, Dünya sıcaklığında benzer bir artışa yol açacaktır. Bu nedenle, son 150 milyon yıl boyunca Dünya'nın açıklanmayan sıcaklık değişimlerinin dikkatli bir araştırması, yer çekimi geçiş hipotezi üzerinde güçlü kısıtlamalar getirebilir veya olası sonuçları ortaya çıkarabilir."

Bu sayede veya yerel galaksilerin dönüşünü yakından inceleyerek, dinozorların yerel evrenimizde yer çekimi kuvvetine yönelik temel bir değişiklikle yolumuza savrulan bir asteroit tarafından öldürülüp öldürülmediğine dair ipuçları elde edebileceğimize inanıyor.