Erken Bir Patlama, Bir Yıldızın Yakında Öleceğinin Habercisidir

Bilim insanları, standart bir süpernova türünün ilk erken uyarı işaretini tespit ettiler.

Araştırmacılar, kırmızı süper dev olarak adlandırılan yıldız türünün son anlarını gözlemlediler. Yıldız patlamadan önce parladı, muhtemelen dış katmanlarından bazılarını attığının sinyalini verdi.

Bir yıldızın ölümü genellikle uyarısız gelir. Ancak bir yıldızın patlamadan hemen önceki davranışlarının bazıları, ölümünün erken bir işareti olarak değerlendirilebilir.

Araştırmacıların Astrofizik Dergisi'nde yayınladıklarına göre, ilk kez sıradan bir patlayan yıldız türünden veya süpernovadan patlama öncesi bir tespitte bulunabildiler. Patlamadan önceki son anlarında, yıldız parladı ve bu, dış katmanlarından bazılarını uzaya fırlattığını düşündürdü.

Bilim insanları, yaklaşık 120 milyon ışık yılı uzaklıkta bulunan, güneşten yaklaşık 10 kat daha büyük bir yıldızın patlamasını keşfettiler. Genç Süpernova Deneyi adı verilen bir araştırmanın bir parçası olarak düzenli olarak gökyüzünün bir bölümünü inceleyen teleskoplar, yıldızı patlamadan çok önce gözlemliyordu. Araştırmacılar, patlamadan yaklaşık 130 gün önce yıldızın parladığını, patlama öncesi bir patlamanın başladığını fark ettiler.

Son patlama, yaşlanan bir yıldızın çekirdeği çöktüğünde meydana gelen, tip 2 süpernova adı verilen sıradan bir yıldız patlamasıydı. Bu tür patlamaların öncüleri muhtemelen daha önce görülmemişti çünkü erken püskürmeler zayıftı. Bu süpernova için, ekip, nispeten zayıf bir patlamayı bile yakalayacak kadar hassas yıldız gözlemlerine sahipti.

Bu tür süpernovaların patlama öncesi gözlemleri, yıldızların ölümden önce katmanlar halinde döküldüğünü işaret etmişti. 2021'de gökbilimciler, bir süpernova şok dalgasının, yıldızın fırlattığı malzemeye doğru ilerlediğine dair bilgiler paylaştılar. Yeni çalışmada benzer bir döküm yıldız malzemesi işareti de bulundu.

Bilim insanları, bu tür erken patlamalara neyin neden olduğundan tam olarak emin değiller. Bunlar bir yıldızın derinliklerinde meydana gelen olayların sonucu olabilir, örneğin yıldız ölüme yaklaşırken farklı yakıt türlerini yaktığından erken patlamalar ortaya çıkıyor olabilir. Bu tür daha fazla olay bulunursa, araştırmacılar sonunda hangi yıldızların ne zaman patlayacağını tahmin edebilirler.

Berkeley'deki California Üniversitesi'nde astrofizikçi olan çalışmanın yazarlarından Raffaella Margutti, haberci patlamaların yıldızların patlamadan önce iç karışıklık yaşadığının bir işareti olduğunu söylüyor. "Evrenden aldığımız ana mesaj, bu yıldızların gerçekten sonun geldiğini bildikleridir."