Dünya Daha Yaşanabilir Bir Gezegen Olabilir. Tek Yapmamız Gereken Jüpiter'in Yörüngesini Değiştirmek.

Tüm Evrende, üzerinde yaşam olduğunu bildiğimiz tek bir gezegen var: Dünya

Bu nedenle, evrenin başka yerlerinde yaşam ararken, genellikle Dünya'yı mükemmel şablon olarak kullanırız.

Ancak yeni bir çalışma, Dünya'nın olabileceği kadar yaşanabilir olmadığını ortaya çıkardı. Aslında, Jüpiter'in yörüngesi biraz kaymış olsaydı daha da yaşanabilir olabilirdi.

Bu önemli bir çalışma çünkü Güneş Sisteminde birçok hareketli parça ve bileşen var ve hangilerinin Dünya'nın yaşanabilirliğine katkıda bulunduğunu bulmak son derece zor.

Ayrıca yaşanabilir bir dünyayı neyin yaşanabilir hale getirdiğini daha iyi anlamamıza yardımcı olabilir.

Riverside'daki California Üniversitesi'nden gezegen bilimci Pam Vervoort, "Jüpiter'in konumu aynı kalsa, ancak yörüngesinin şekli değişseydi, bu, Dünya’nın yaşanabilirliğini gerçekten artırabilirdi" diyor. "Birçoğu, Dünya'nın yaşanabilir bir gezegenin özü olduğuna ve Jüpiter'in yörüngesindeki herhangi bir değişikliğin, Dünya için kötü olabileceğine inanıyor. Her iki varsayımın da yanlış olduğunu gösteriyoruz."

Sonuçlar ayrıca, potansiyel yaşanabilirliğin değerlendirilebileceği yeni bir dizi parametre sağlayarak, Güneş Sistemi dışındaki yaşanabilir dünyaların araştırılması için çıkarımlara sahiptir.

Birincisi, ötegezegenin ev sahibi yıldızına göre olduğu yerdir - herhangi bir yüzey sıvısının buharlaşacağı kadar yakın veya suyun donacağı kadar uzak olmayan bir mesafede olması gerekir.

İkincisi, ötegezegenin boyutu ve kütlesidir - Dünya, Venüs veya Mars gibi kayalık olması muhtemel midir? Veya Jüpiter, Satürn veya Uranüs gibi gazlı mı?

Aynı sistemdeki Jüpiter benzeri bir gaz devinin, yaşanabilirlik için iyi bir gösterge olabileceği giderek daha fazla görülüyordu. Ama bazı şartlar altında bu olabilir.

2019'da uluslararası araştırmacılardan olaşan bir ekip, simülasyonlara dayanarak Jüpiter'in yörüngesini değiştirmenin tüm Güneş Sistemini çok hızlı bir şekilde kararsız hale getirebileceğini gösterdikleri bir çalışma yayınladı.

Şimdi daha fazla simülasyon, bunun tersinin doğru olabileceğini gösterdi; bu, yaşanabilirliğe yardımcı olan veya engelleyen gaz devi yörüngelerinin aralığını daraltmaya yardımcı olacaktır.

Çalışma, Jüpiter'in yörüngesinin uzama ve eliptik olma derecesine dayanıyordu.

Şu anda, Jüpiter sadece çok hafif eliptik bir yörüngeye sahiptir; neredeyse daireseldir.

Ancak bu yörünge uzarsa, Güneş Sistemi'nin geri kalanı üzerinde çok belirgin bir etkisi olur. Bunun nedeni, Jüpiter'in devasa olması, Güneş Sistemi'nin geri kalan tüm gezegenlerinin toplam kütlesinin 2,5 katı olmasıdır.

Dünya için bu aynı zamanda eliptik yörüngede bir artış anlamına gelir. Bu, gezegenin bazı bölümlerinin Güneş'e daha da yaklaşacağını ve ılıman ve yaşanabilir bir aralığa denk geleceği anlamına geliyor.

Ancak Jüpiter'i Güneş'e yaklaştırırsanız, Dünya'nın yaşanabilirliği zarar görür. Bunun nedeni, ana gezegenimizin dönme ekseninde şu anda olduğundan daha keskin bir şekilde eğilmesine neden olacak.

Daha keskin bir eğim, gezegenimizin büyük bölümlerinin daha aşırı mevsimlerle donmasına neden olur. Kış deniz buzu, şu anda olduğundan dört kat daha büyük bir alana yayılacaktır.

Araştırmacılar, bu sonuçların, potansiyel yaşanabilirlik açısından değerlendirmek için bulduğumuz herhangi bir, çok gezegenli sisteme uygulanabileceğini söyledi.

Araştırma The Astronomical Journal'da yayınlandı.