Deniz Biyologları Yeni Bir Gagalı Balina Türü Tanımladı

Güney Afrika, Avustralya ve Yeni Zelanda açıklarındaki çeşitli yerlerden gelen raporlarla, ılıman Güney Yarımküre sularında Ramari gagalı balinası (Mesoplodon eueu) olarak adlandırılan yeni bir tür tanımlandı.

Auckland Üniversitesi'nden Dr. Emma Carroll ve meslektaşlarına göre, “Okyanusun derinlikleri, Mars'ın yüzeyinden daha az anlaşılmış durumda. Derin denizlerde keşfedilmeyi bekleyen çok sayıda biyolojik çeşitlilik var ve özellikle Avustralya bölgesinin büyük ekolojik hipotezlere katkıda bulunması için büyük bir potansiyeli var.”

Gagalı balinalar (ziphiids) büyük boyutları ve dünya çapında dağılımları nedeniyle derin okyanusun en görünür sakinleri arasında yer alıyor ancak taksonomik çeşitlilikleri ve geçmişleri ​​hakkında pek çok şey hala tam olarak anlaşılamadı.

Araştırmacılar bu yeni Güney Yarımküre gagalı balina türü olan Ramari gagalı balinasını (Mesoplodon eueu) ortaya çıkarmak için genomik ve morfometrik analizleri birleştirdiler.  Bu amaçla True gagalı balinasının (Mezoplodon mirus) ayrık popülasyonlarının taksonomik durumunu araştırmaya dahil ettiler. Ayrıca Kuzey ve Güney Yarımkürelerden çeşitli müze ve arşiv örneklerinden genomik ve morfolojik veriler topladılar ve analiz ettiler. Bu araştırmalar sonucunda yeni türe ait olduğu ortaya çıkan geçmiş örneklerden biri 27 Kasım 2011'de Yeni Zelanda'da bulundu.

Raporlarından alınan bilgiye göre bundan neredeyse 10 yıl önce, Yeni Zelanda'daki Güney Adası’nda bir dişi balina karaya vurdu. Bu balina 5 metre uzunluğunda ve hamileydi. Yerel bir kabile, balinaya Nihongore adını verip, kemiklerinin korunması için Yeni Zelanda'daki Te Papa Tongarewa Müzesi'ne gönderdi. Araştırmacılar “Başlangıçta, bunun ülkede bulunan ilk True gagalı balina olduğunu düşündük, ancak küresel bir araştırmacı ağıyla yaptığımız çalışma sırasında fikrimiz değişti” diye eklediler.

Kısa sürede Kuzey Yarımküredeki True gagalı balinalarının genetiğinin ve kafatası şeklinin, güney yarımküredeki True gagalı balinalarından çok daha farklı olduğu anlaşıldı. Muhtemelen aralarından bazıları ekvator yakınındaki ılık suyu sevmedikleri için yaklaşık yarım milyon yıldır ayrılar. Artık onlar iki farklı türler.

Bu küresel harita, Kuzey Atlantik'teki (siyah daireler) ve Güney Yarımküredeki (sarı daireler) örnekleme konumları ile True gagalı balinasının (Mesoplodon mirus) ve Ramari gagalı balinasının (Mesoplodon eueu) dağılımını, okyanusların bağlantılılığı ile ilişkilendirerek gösteriyor.

Resim: Vivian Ward, Auckland Üniversitesi.

Ramari gagalı balinasının keşfi, gagalı balina türlerinin toplam sayısını 24'e çıkardı. Bilim adamları gagalı balinalar hakkında, "Bu türler, büyüklükleri ve nefes almak için yüzeye çıkma ihtiyaçları nedeniyle derin okyanusun en görünür sakinleri" dedi. Gagalı balina grubu, avlarını bulmak için en derin dalışı yapan memeliler arasında.