Bulduğunuz Taşın Aslında Bir Meteorit Olduğunu Nasıl Anlarsınız
Taş tanımlamadaki doğru ve yanlışlara daha yakından bakma zamanı.

Meteorit olabileceğini düşündüğünüz olağandışı bir taş keşfettiyseniz ancak nereden başlayacağınızdan emin değilseniz, bu tanımlama yöntemlerinden bazılarını deneyin. Meteoritler, bir gezegenin atmosferinden geçen ve yüzeyde son bulan bir meteoroid, asteroit ve hatta bir kuyruklu yıldızdan gelen taş parçalarıdır.

Üç ana meteorit türü vardır; demir meteoritler, taşlı demir meteoritler ve taşlı meteoritler. Her türün alt grupları olabilir ve mineral içeriği, yapısı ve kimyasal yapısına göre sınıflandırılır.

Kondritler gibi bazı meteorit türleri 4,5 milyar yıldan daha eski ve son derece nadir olabilirken, demir meteoritler gibi daha yaygın türler oldukça sık ortaya çıkar. Meteoritlerin, dış uzaydan geldiklerini ve sadece bahçe duvarlarınızın eski parçaları olmadığını kanıtlamaya yardımcı olacak birkaç gösteri vardır. Burada, bir örneği tanımlamanın doğru ve yanlışlarını ele alıyoruz.

Bir kontrol yoğunluk içindir. Meteoritler metalik demir ve diğer yoğun maddeleri içerir, yani boyutlarına göre tipik bahçe taşlarınızdan çok daha ağır olacaklardır.

Tüm bu metalik demir, meteoritlerin genellikle manyetik olduğu anlamına gelir, bu nedenle bir mıknatıs genellikle meteorite çekilebilir. Ancak bu kati bir kural değildir - bazı süper nadir meteorit türleri manyetik değildir, ancak daha yaygın türler için başlamak için iyi bir yerdir.

Ortalama Dünya doğumlu taşların aksine, Dünya'nın atmosferi boyunca erimiş olan meteoritler her türden tuhaf şekillerdedir. Yüzeylerinde, bir çömlekçinin ıslak kilde yapacağı parmak izlerine benzerliklerinden dolayı "parmak izleri" olarak da adlandırılan, regmaglypts adı verilen olağandışı çukurlara sahip olabilirler. Bunlar, meteoritin dış tabakasının Dünya yüzeyine doğru olan yolculuğunda erimesiyle oluşur.

Mars'ta "Oileán Ruaidh" lakaplı bir meteorit üzerindeki regmaglypts. Görüntü keşif aracı Opportunity tarafından çekilmiştir.

Bu erime süreci meteoritin yüzeyinde, taşın etrafında siyah yumurta kabuğu benzeri bir dış kabuk olarak tanımlanan, füzyon kabuğu adı verilen taşsı bir kabuğa bile neden olabilir. Taş parlak siyah mı? Yeni bir meteorite rastladıysanız, Dünya atmosferinde yüksek hızda seyahat etmenin etkisi nedeniyle yüzey pekala parlak olabilir. Örneğiniz daha eskiyse, meteoritteki demir içeriği paslanmaya başladığından daha paslı kahverengi olabilir.

Akış çizgileri, meteoritin Dünya atmosferine girerken erimesinden kaynaklanan çok ince çizgiler, çok küçük ve insan saçından daha ince olabilen desenlerdir. Bunları bulmak için deneyimli bir göz gerekebilir, ancak meteoritlerin ilgi çekici bir özelliği olabilir.

Pinterest linki.

Manyetizma testinin yanı sıra, olası gök taşınız üzerinde çizik testi de yapılabilir. Sırsız bir seramik yüzey boyunca taşı çizdikten sonra geride iz kalmamalıdır. Siyah veya kırmızı bir çizgi bırakan taşlar, genellikle meteoritlerde bulunmayan manyetit veya hematit içerir. Diğer taş türlerinin de çizgi bırakmayabileceğini unutmayın, bu nedenle bu, bazı taş türlerini elemek için iyi bir test olsa da kesin olmaktan uzaktır.

İmkanınız (ve güvenlik spesifikasyonlarınız) varsa, örneğinizde bir delik açın ve parlak metalik pulları tespit edip edemediğinize bakın. Bu, örneğinizin uzaydan geldiğini ele veren şey olabilir. Veya ekidne dışkısına bakıyor olabilirsiniz.

Bu özelliklerden bazılarını test etmek zor olsa da, bunun yerine meteorit-yanlışları olarak bilinen bazı özellikleri ortadan kaldırmak daha kolay olabilir.

Meteoritler, yaygın olarak bulunmasına ve hatta bazı durumlarda değerli olmasına rağmen uzaydan gelmeyen kuvars gibi kristaller içermez. Bunun yerine, kuvarsın çoğu soğuyan magmadan oluşur.

Volkanik kayaçlar bazen bu soğuma sürecinden kaynaklanan kabarcıklar içerir, ancak meteoritlerin içinde kabarcık olması pek olası değildir. Benzer bir şekilde, meteoritler genellikle ponza gibi volkanik kayaçlarda görülen iğneli delikler olan veziküller içermez.

Laboratuvar tabanlı testler, meteorit ikileminize daha kesin bir yanıt almanın bir yoludur. Cüruf olarak bilinen eritme işlemlerinden elde edilen insan yapımı demir bazen meteorlarla karıştırılır, ancak nikelin varlığı test edilerek kesin kanıt elde edilebilir. Dünya tarafındaki demir genellikle nikel içermezken, uzaydan gelen meteorit demiri en azından bir miktar temel nikel içerir.