Bu Tuhaf Görünümlü Su Eklembacaklısının Gözleri Yoktu ve Etrafta Dolaşmak için 'Stilts' Kullandı

Paleontologlar kısa süre önce, Kanada'nın güneyindeki Ontario'daki Simcoe Gölü'nün doğu kıyısı yakınında, deniz fosilleri için çok sıcak bir yatak olan bir taş ocağında, bilim insanlarının bölgeye "Paleo Pompeii" adını verdiği yerde "olağanüstü iyi korunmuş" antik bir hayvan keşfettiler.

Araştırma ekibi, yeni bir çalışmada, örnek tarafından temsil edilen Tomlinsonus dimitrii adlı türün, yaklaşık 450 milyon yıl önce, Ordovisyen döneminde yaşamış, marrellomorflar olarak bilinen soyu tükenmiş bir eklembacaklı grubunun bir parçası olduğunu bildirdi.

Bölgede bol miktarda bulunan diğer derisidikenli fosiller, tipik olarak zamanla korunma olasılığı daha yüksek olan mineralize vücut parçaları içerir, ancak bu türün tamamen yumuşak gövdeli olması, keşfi daha da şaşırtıcı hale getiriyor.

Toronto Üniversitesi'nde ekoloji ve evrimsel biyoloji alanında doktora adayı ve Toronto'nun Royal Ontario Müzesi'nde (ROM) bir araştırmacı olan baş çalışma yazarı Joseph Moysiuk, “Bu alanda yumuşak gövdeli bir tür bulmayı beklemiyorduk” dedi.

Moysiuk, "Fosilleri düşündüğümüzde, genellikle dinozor kemikleri ve kabukları gibi şeyleri düşünürüz. Bununla birlikte, yumuşak dokuların korunması çok nadirdir ve dünya çapında yumuşak gövdeli organizmaların bulunduğu sadece birkaç yer vardır" diyor.

6 santimetre büyüklüğündeki numune, tüy benzeri dikenlerle kaplı iki kavisli boynuz içeren süslü bir kafa kalkanına sahiptir. Hayvanın parçalı gövdesi, böcekler ve örümcekler gibi diğer eklembacaklılarınkine benzer ve çok sıra dışı bir çift de dâhil olmak üzere çok sayıda parçalı uzuv seti içerir.

Moysiuk, "Başın altında, son derece uzun ve terminal uçlarında ayak benzeri çıkıntılara sahip olan bu inanılmaz uzuv çifti var, bunun büyük olasılıkla deniz tabanından geçmek için kullanıldığını düşünüyoruz" dedi. "Ayrıca kör gibi görünüyor, çünkü hiç gözü yok."

Araştırmacılar, doğu Kanada merkezli bir altyapı hizmeti şirketi olan Tomlinson Group'a ait aktif bir taş ocağının resmi kazısı sırasında geçen yaz tuhaf eklembacaklıyı keşfettiler. (Paleontologlar, Tomlinson Group'a siteyi kazmalarına izin verdikleri için bir teşekkür olarak Tomlinsonus dimitrii türü adını verdiler.)

Gazetenin ortak yazarı ve 2014'ten beri taş ocağının fosil yataklarını araştıran bağımsız bir paleontoloji teknisyeni olan George Kampouris tarafından yönetilen bu kazıdan önce, marrellomorflar ağırlıklı olarak Kanada'daki Kambriyen Burgess Shale gibi daha eski fosil bölgelerinde bulundu.

Fotoğraf: Tomlinsonus dimitrii fosili (solda) ve örneğin bir çizimi. (ROM)

Paleontologlara göre, yeni tanımlanan örnek, Burgess Shale'de bulunan, Marrella splendens adı verilen soyu tükenmiş yumuşak gövdeli başka bir eklembacaklı türüne benziyor.

Burgess Shale'e benzer şekilde, Simcoe Gölü taş ocağı bir zamanlar suya batmıştı ve günümüz Kanada'sının çoğunu kaplayan sığ bir tropikal deniz denizinin parçasıydı. Milyonlarca yıl boyunca, deniz tabanı fırtınaların neden olduğu tortularla kaplandı.

Moysiuk, "Gördüğümüz şey, bu düz, sığ okyanus tabanında yaşayan ve sürekli olarak fırtına olaylarından kaynaklanan büyük denizaltı çamurları tarafından boğulan bu organizmaların hızlı bir şekilde gömülmesidir" dedi.

"Kasırgaların bu sığ raf alanına çarptığını ve tüm organizma topluluğunu gömdüğünü hayal edebilirsiniz, bu yüzden siteye 'Paleo Pompeii' takma adını verdik. Bu organizmalar tam olarak yaşadıkları yerde gömülüydü ve gördüğümüz şey onların zamanda donmuş olmaları."

Moysiuk ve diğer araştırmacıları, bu keşfin, bu eklembacaklı grubu için fosil kayıtlarındaki "boşluğu kapatmaya" yardımcı olacağını umuyorlar.

Tomlinsonus dimitrii örneği şimdi ROM'un koleksiyonunda ve şu anda müzenin "Hayatın Şafağı" sergisinin bir parçası olarak Willner Madge Galerisi'nde sergileniyor.

Bulgular Journal of Paleontology’de yayınlandı.