Bu Nadir Mavi Elmas Bir Doğa Mucizesi

Botsvana'dan gelen bu nadir, doğal renkli, 20.46 karatlık taş “Okavango Blue Diamond” olarak adlandırılıyor. Diğer tüm elmaslarla kıyasladığımızda, yüzde 99,98'inden daha değerli olarak öne çıkıyor. Ayrıca jeologların levha tektoniğini daha iyi anlamalarına yardımcı oluyor.

Geçen hafta New York'taki Amerikan Doğa Tarihi Müzesi'ndeki yeni bir sergide ortaya çıkan alışılmadık büyüklükteki elmasın boyutu yaklaşık kabuklu bir badem kadar. Büyük olasılıkla yerin 666 kilometre kadar altında oluştu. Taş, Mayıs 2018'de Botsvana'nın Orapa madeninde su yüzüne çıktı ve Okavango Diamond Company tarafından bulundu.

Ancak bu mücevherle ilgili en çarpıcı olan şey ise rengi. Gök mavisi ışıltısını deniz suyundan gelen bordan alıyor. Genellikle elmaslar bordan daha fazla miktarda nitrojen içerir, çünkü bor tipik olarak minerallerin oluştuğu yerin derinliklerinde bulunmaz. Ancak Okavango Blue özelinde bu durum farklı.

Okyanustaki tektonik bir levha, kıtasal bir levhayla çarpıştığında ve onun altında kaydığında, bor geçiş bölgesinin derinliklerine doğru sürüklenir. İzler zamanla gömülür ve sonunda bir elmasa dönüşebilir.

Amerikan Doğa Tarihi Müzesi'nin Mücevherler ve Mineraller Salonları'nın jeolog ve küratörü George Harlow, “Bu taş, gezegenin nasıl çalıştığına dair yorumumuzu destekleyen başka bir kanıt” diyor.

Bu nadide taş, bilim insanlarının özellikle son 50 yılda yerküremiz hakkındaki teorilerini destekliyor ve konu hakkında daha fazla fikirlerinin olmasını sağlıyor. Yine de elmasın kimyasal bileşimi hala araştırılıyor. Harlow, "Nitrojenin neden bu kadar düşük olduğunu gerçekten anlamıyoruz" diyor.