Bu Hafta Sonu İki Bina Boyutundaki Bir Asteroit Dünya'nın Yanından Hızla Geçti

Gökdelen büyüklüğündeki iki asteroit bu hafta sonu Dünya'ya yakın geçiş yaptı. Biri 29 Temmuz Cuma günü, ikincisi ise 30 Temmuz Cumartesi günü yanımızdan geçti.

2016 CZ31 olarak adlandırılan ilk asteroit, NASA'ya göre tahmini 55,618 km/s hıza sahipti.

Gökbilimciler, asteroidin en geniş noktasında yaklaşık 122 metre olduğunu ölçtüler ve bu da onu 40 katlı bir binanın yüksekliği kadar geniş yapıyor. Asteroit, Dünya'dan yaklaşık 2.800.000 kilometre yani Dünya ile Ay arasındaki ortalama mesafenin yedi katından daha fazlasını ile gezegenimizi güvenli bir şekilde ıskaladı.

NASA'ya göre, bu uzay kayası birkaç yılda bir Dünya'ya yakınlaşıyor ve bir sonrakinin Ocak 2028'de olması bekleniyor.

Cumartesi günü ise, her zamankinden daha büyük ikinci bir asteroit gezegenimizin yanından geçti. 2013 CU83 adlı bu asteroit, en geniş görünür noktasında yaklaşık 183 m çapındadır ve Dünya'dan yaklaşık 4.960.000 km yani Dünya ile Ay arasındaki ortalama mesafenin yaklaşık 18 katı kadar uzaktan geçti.

Bu devasa uzay kayası, 23:37 GMT’de Dünya'ya yaklaştığında 21.168 km/s hızla seyahat etti.

NASA ve diğer uzay ajansları, bunlar gibi binlerce Dünya'ya yakın nesneyi yakından izliyor.

Bir asteroidin yörüngesi onu gezegenimizden milyonlarca kilometre uzakta bile, gezegen gibi daha büyük bir nesnenin yerçekimi ile etkileşime girdikten sonra asteroidin yörüngesinin hafifçe kayması olasılığı çok düşüktür; bu kadar küçük bir kayma bile potansiyel olarak bir asteroidi gelecekteki bir yakınlaşmada Dünya ile çarpışma rotasına sokabilir.

Bu nedenle, uzay ajansları gezegen savunmasını çok ciddiye alıyor. Kasım 2021'de NASA, 2022 sonbaharında doğrudan 160 m genişliğinde asteroid Dimorphos'a çarpacak olan Çift Asteroid Yönlendirme Testi (DART) adlı bir asteroit saptıran uzay aracını fırlattı.

Çarpışma asteroiti yok etmeyecek, ancak uzay kayasının yörünge yolunu biraz değiştirebilir. Görev, gelecekteki bir asteroitin gezegenimiz için yakın bir tehlike oluşturması durumunda, asteroit sapmasını test etmeye yardımcı olacak.