Bir Kıta Hariç, Tüm Hayvanlarda Geri Dönüşü Olmayan Kimyasallar Bulundu

Yeni bir rapora göre, hayvanlar Antarktika hariç her kıtada tehlikeli kimyasallarla geri dönüşü olmayacak şekilde kirlenmiş durumda.

Kaplanlardan kutup ayılarına, kırmızı pandalara ve tarla farelerine, denizdeki planktonlara kadar çok çeşitli canlılar muhtemelen balık yiyerek, su içerek veya sadece hava soluyarak per- ve polifloroalkil maddeler (PFAS) biriktiriyor ve bu onları risk altına sokabilir.

PFAS, gıda ambalajı ve giyimden, yangın söndürme köpüğüne ve Teflon tavalara kadar imal edilmiş tonlarca üründe bulunabilir.

Suya, sıcağa ve lekelere karşı dayanıklı olmalarına rağmen, PFAS doğada parçalanmaz ve onlara "sonsuza kadar kimyasallar" takma adını kazandırır.

Gezegendeki su ve toprak, güvenli olmayan seviyelerde madde içerebilir.

Ev kimyasalları konusunda araştırma ve savunuculuk konusunda uzmanlaşmış kâr amacı gütmeyen Çevresel Çalışma Grubu tarafından yayınlanan bir rapora göre, bu durum canlıların yaygın şekilde kirlenmesine yol açtı.

Oradaki araştırmacılar, son beş yıl içinde vahşi yaşamı PFAS için test eden 125 hakemli çalışma topladı. EWG'de kıdemli bir bilim insanı olan David Andrews'e göre, değerlendirmede test edilen hayvanlarda, kuşlarda veya balıklarda PFAS'ı tespit edemeyen tek bir çalışma bile yok.

Insider'a "Bu gerçekten küresel bir kirlenme sorunu ve muhtemelen her yerde vahşi yaşamı etkiliyor" dedi.

Dünya çapında vahşi yaşam, habitat kaybı, iklim değişikliği ve bazen de kaçak avlanmaya karşı mücadele ediyor. Yeni rapor, sonsuza kadar kimyasallardan kaynaklanan kirlenmenin birçok türün hayatta kalması için başka bir tehdit oluşturabileceğini öne sürüyor.

PFAS'ın hayvanların sağlığı üzerindeki etkileri iyi çalışılmamıştır, ancak insanlar için araştırmalar, kimyasallara maruz kalmayı bazı kanserler, tiroid hastalığı, doğurganlığın azalması, gelişimsel gecikmeler, karaciğer hasarı, yüksek kolesterol ve azalmış bağışıklık tepkileri ile ilişkilendirmiştir.

Sonuç olarak, ABD Çevre Koruma Ajansı en ünlü iki PFAS'ı "tehlikeli maddeler" olarak kabul etti ve içme suyundaki varlıklarını azaltmak için kurallar üzerinde çalışıyor.

Andrews, dünyanın dört bir yanındaki hayvanların PFAS içen insanlara benzer sağlık riskleriyle karşı karşıya kalabileceğinden korkuyor.

Bazı araştırmalar buna işaret ediyor. Kuzey Carolina'da yapılan bir araştırma, yüksek kan PFAS seviyelerine sahip timsahların zayıflamış bağışıklık sistemi belirtileri gösterdiğini buldu.

Riskleri anlamak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç var.

Andrews, "Bu kimyasalların nasıl zarar verdiği konusunda türler arasında kesinlikle bazı belirsizlikler ve muhtemelen bazı farklılıklar var" dedi.

Sonsuza dek kimyasalları aşamalı olarak ortadan kaldırmak yavaş bir süreçtir

ABD'li üreticiler şimdiden birkaç PFAS'ı aşamalı olarak kaldırdılar, ancak binlerce çeşidin çoğu hala kullanımda. Andrews, bunların alternatif maddelerle değiştirilmesi çağrısında bulundu.

Aynı zamanda, endüstriyel tesisler PFAS'ı havaya salıyor ve su yollarına sızdırıyor. Bu emisyon alanlarını temizlemek, daha fazla kimyasalın çevrede birikmesini durdurmak için anahtardır.

Geçen ay Avrupa Birliği, 10.000 PFAS'ın üretimini, satışını ve kullanımını yasaklayan bir teklif yayınladı. Teklif şu anda değerlendirme aşamasındadır.

ABD'de EPA, uygulanabilir bir maksimum kirlilik limiti de dahil olmak üzere 2023'ün sonuna kadar PFAS için ulusal bir içme suyu yönetmeliği yayınlamayı bekliyor.

Bu makale ilk olarak Business Insider tarafından yayınlanmıştır.