Bilim İnsanları, JWST'nin Gezegen Verilerinin Mevcut Modellerin İşleyemeyeceği Kadar İyi Olabileceğini İddia Ediyor
JWST'nin birincil rollerinden biri, yakındaki yıldızların etrafındaki gezegenlerin atmosferini incelemektir, ancak bir çalışma, şu anda mevcut olan veri işleme araçlarının teleskobun gözlemlerinin kalitesiyle eşleşmediği konusunda uyarıyor.

Dünya'nın ötesinde yaşam bulmanın en iyi yollarından biri, JWST'nin tasarlandığı bir rol olan yakındaki yıldızların atmosferlerini incelemektir. Bununla birlikte, en iyi teleskop bile, sağladığı bilgiler yanlış yorumlanırsa hiçbir işe yaramaz ve bir gök bilimci ekibi bunun olacağından korkuyor.

Yaşam, Dünya'nın atmosferini değiştirdi, moleküler oksijeni ve ortaya çıkan ozonu serbest bıraktı ve karbondioksitin çoğunu çekti. Bol yaşama sahip gezegenler, gaz kombinasyonumuzu tam olarak kopyalamayabilir, ancak astrobiyologlar, yaşamla bir araya gelen bir dünyayı, çoğunlukla veya tamamen ölü bir dünyadan ayırt edebilecek kadar belirgin işaretler bulmayı umuyorlar.

MIT'den Dr. Julien de Wit'e göre sorun, JWST verilerinden moleküler bolluğu hesaplayabileceğimiz kesinliği fazla tahmin etme riskimiz. Nature Astronomy'de yayınlanan yeni bir makalede, de Wit ve ortak yazarlar, bunun bu çok önemli soru hakkında neden yanlış sonuçlara yol açabileceğini açıklıyor.

De Wit bir açıklamada, "Su gibi bir bileşiğin yüzde 5'e karşı yüzde 25'te mevcut olması arasında, mevcut modellerin ayırt edemediği, bilimsel olarak önemli bir fark var." dedi.

İçlerinden parlayan ışığa ne olduğunu gözlemleyerek diğer gezegenlerdeki atmosferleri inceleyebiliriz. Herhangi bir gaz, elektromanyetik radyasyonu farklı dalga boylarında emecektir. Daha uzak bir kaynaktan gelen ışık spektrumu bu dalga boylarında azaldığında, söz konusu gazın orada bulunması gerektiği anlamına gelir.

Ancak bir gazın varlığı kadar miktarı da önemlidir. Gök bilimciler, belirli dalga boylarında karartmayı gaz bolluğu tahminlerine dönüştürmek için opaklık modeli dedikleri şeyi kullanırlar. Yazarlar, şimdiye kadar geliştirilen en iyi opaklık modelinin, Hubble'ın atmosferik absorpsiyon hakkında sağlayabileceği sınırlı verileri işleyebildiğini, ancak JWST'den almaya başladığımızı işleyemeyeceğini savunuyorlar. Şili'de şu anda yapım aşamasında olan Aşırı Büyük Teleskop (ELT) gibi devasa teleskoplarda da benzer sorunlar yaşanacaktır.

De Wit ve ortak yazarlar, bunun sadece tahmin olmadığını savunuyor. JWST'nin bir gezegeni gözlemlerken üretebileceği bir tayf yarattılar ve ardından sekiz "tedirgin versiyon" oluşturdular ve hepsini modele beslediler. Model, bir gezegenin tropikal 27°C'de veya Venüs'e yakın 300°C'de olup olmadığını, atmosfer basıncının Dünya'nınkine benzer mi yoksa bunun iki katı mı olduğunu ayırt edemedi ve gazların bolluğunu beş faktörle belirleyemedi.

De Wit, "Artık Webb'in hassasiyetiyle bir sonraki aşamaya geçeceğimize göre, çeviri sürecimiz, bir gezegenin yaşanabilir olup olmaması gibi önemli incelikleri yakalamamızı engelleyecek." dedi.

“Başınızı derde sokan, bilmediğiniz şeyler değildir. Bildiğinize emin olduğunuz, doğru olmayan şeylerdir.” sözüne uygun olarak, en büyük sorun gök bilimcilerin geliştirebileceği yanlış güven duygusu olabilir. De Wit, "Yanlış bir modelle bile, yine de iyi bir uyum elde etmek için ince ayar yapmaya yeterli parametre olduğunu bulduk, yani modelinizin yanlış olduğunu ve size söylediklerinin yanlış olduğunu bilemezsiniz." diye açıkladı.

Çok az şey, astronomların, bu iddiayı geri çekmeden önce, yalnızca yaşanabilir değil, aynı zamanda üzerinde yaşanabilir bir gezegenin keşfini duyurması kadar bilime olan güveni sarsabilir.

Sonuç olarak, makalenin ilk mesajı, modelden çıkanları yorumlarken dikkatli olmaktır. Makale ayrıca daha iyi modeller oluşturmak için bazı fikirler de sunuyor, ancak ne de Wit ne de ortak yazarlarının kullanıma hazır üstün bir versiyonu yok. Bunun için, aldığımız ilk sonuçlarla ilgili acele bir karar vermek yerine JWST ile birçok gezegen atmosferini ölçmemiz ve karşılaştırmamız gerekecek.

MIT lisansüstü öğrencisi ve makalenin baş yazarı Prajwal Niraula, “Işık ve maddenin nasıl etkileşime girdiğini tam olarak bilseydik yapılabilecek çok şey var.” dedi. "Bunu Dünya'nın koşullarında yeterince iyi biliyoruz, ancak farklı atmosfer türlerine geçtiğimizde, işler değişiyor ve bu, artan kalitede, yanlış yorumlama riskine sahip çok fazla veri."