Baltık Kehribarının İçinde Çimlenen Çam Kozalağı Bulundu

Tohum çimlenmesi tüm bitkilerin gelişiminde çok önemli bir aşamadır ve tohum ana bitkiden düştükten sonra toprakta meydana gelir. Nadiren bazı durumlarda, tohum hala meyvenin içindeyken filizlenme meydana gelir.

Tarihsel Biyoloji dergisinde yayınlanan yeni bir makalede, Oregon Eyalet Üniversitesi'nden Profesör George Poinar Jr., 40 milyon yıllık (Eosen dönemi) bir Baltık kehribarının içine gömülü bir çam kozalağını ve kozalağın içinde filizlenen birkaç fosil tohuma ilişkin vakayı anlattı.

Profesör Poinar, "Tüm bitkilerin gelişimi için çok önemli olan tohum çimlenmesi, tipik olarak bir tohum düştükten sonra toprakta gerçekleşir." dedi.

"Ebeveynin içindeyken embriyonik gelişimi sadece hayvanlarla ilişkilendirme eğilimindeyiz ve bazen bitkilerde de meydana geldiğini unutuyoruz. En tipik olarak, bu oluşumlar anjiyospermleri içerir."

İnsanların yediği yiyeceklerin çoğunu doğrudan veya dolaylı olarak sağlayan angiospermler, çiçeklere sahiptir ve meyve içinde tohum üretirler.

Meyvelerde tohum çimlenmesi, domates, biber ve greyfurt gibi tohum dormansisi olmayan bitkilerde oldukça yaygındır ve çeşitli nedenlerle olur. Ancak gymnospermlerde nadirdir.

Çam kozalaklarında erken çimlenme o kadar nadirdir ki, bilimsel literatürde bu durumun doğal olarak meydana gelen yalnızca bir örneği, 1965'te tanımlanmıştır.

Profesör Poinar, "Bu keşfi bu kadar ilgi çekici yapan şeyin bir başka nedeni de bunun tohum çimlenmesini içeren ilk fosil kaydı olması. Bu küçük çam kozalağındaki tohumların kozalak içinde filizlenmeye başlamasını ve filizlerin reçinede ölmeden büyüyebilmesini büyüleyici buluyorum." dedi.

Bilim adamına göre, bitkilerdeki canlılık tipik olarak iki yoldan biriyle ortaya çıkıyor.

Erken çimlenme, ikisi arasında daha yaygın olanıdır, diğeri vejetatif canlılıktır, örneğin bir bulbilin doğrudan bir ana bitkinin çiçek başından çıkması gibi” dedi.

"Bu fosildeki tohum canlılığı özelinde ise, tohumlar kehribarda oldukça belirgin olan embriyonik gövdeler üretti."

Hipokotiller olarak bilinen bu sapların, koni kehribarla kaplanmadan önce ortaya çıkıp çıkmadığı belirsiz. Ancak konumlarına bakıldığında, çoğu olmasa da bir miktar büyümenin, çam kozalağı reçineye düştükten sonra meydana geldiği görülüyor. Mevcut gymnospermlerde canlılık üzerine yapılan araştırmalar, durumun kış donlarıyla bağlantılı olabileceğini düşündürüyor. Bu örnek, bitkilerde tohum canlılığının ilk fosil kaydıdır.