Ay'dan Gelen Cam Boncuklar Güneş Rüzgârından Kaynaklanan Su İçeriyor

Çin ve Amerika Birleşik Devletleri'nden bilim insanları, Çin'in Chang'e-5 misyonu tarafından geri gönderilen bir ay toprağı örneğinden cam boncukların çarpma etkisini analiz ettiler.

Ay'ın yüzeyinde su ve diğer uçucu türlerin olabileceği uzun süredir tartışılıyor.

1990'larda yenilenen ay keşfi ve uzaktan algılama ölçümlerindeki ilerlemeler, NASA'nın Lunar Prospector görevindeki nötron spektrometresinin ay kutuplarında su buzunun varlığını doğrulamasına izin verdi.

Bunu takiben, Hindistan'ın Chandrayaan-1 uzay aracında bulunan Ay mineraloji haritalayıcı cihazı, ay yüzeyindeki hidroksil ve/veya suyun absorpsiyon bantlarını tespit etti.

Ayrıca, NASA'nın 2009'da gerçekleştirdiği Ay Krateri Gözlem ve Algılama Uydusu çarpma deneyi, Cabeus krateri içindeki kalıcı olarak gölgeli bölgelerde yüksek su-buz bolluğu için doğrudan kanıt sağladı.

Ay kutup bölgelerindeki yüksek su buzu bolluğu, NASA'nın Lunar Reconnaissance Orbiter uzay aracında bulunan Lunar Exploration Nötron Dedektörü tarafından gerçekleştirilen nötron akısı ölçümleriyle daha da desteklendi.

Son zamanlarda, NASA'nın Ay Atmosferi ve Toz Ortamı Kaşifi üzerindeki nötr kütle spektrometresi, göktaşı çarpmaları tarafından serbest bırakılan ekzosferik su tespit etti ve yer tabanlı teleskop gözlemleri, ay yüzeyinde moleküler su tespit etti.

Bugün, Ay'ın yüzeyinin çoğunun şu ya da bu şekilde su barındırdığına dair çok az şüphe var.

Bununla birlikte, bu suyun kökenleri ve regolith bahçeciliği sırasındaki dağılımı ve evrimi, gelecekteki Ay yüzeyi keşfi ve yüzey suyu rezervuarını daha iyi anlamak ve güneş sistemi havasız cisimleri üzerinde işlemek için önemli sonuçlara rağmen, büyük ölçüde bilinmemektedir.

Key Laboratuvarı'nda doktora öğrencisi olan ilk yazar Huicun He, "Amorf bir doğaya sahip Ay topraklarında her yerde bulunan bir bileşen olan darbeli cam boncukların, Ay topraklarındaki tanımlanamayan hidratlı tabaka veya rezervuarın araştırılması için potansiyel bir aday olduğunu öne sürdük" dedi.

He ve meslektaşları araştırmalarında, Chang'e-5 ay toprağı örneklerinden alınan çarpma olayları tarafından üretilen cam boncuklardaki su içeriğini analiz ettiler.

Güneş rüzgârı kaynağı ile tutarlı olan bu çarpma camında depolanan suyu belirlediler.

Ayrıca, suyun bireysel boncuklar içindeki dağılımı, suyun cam boncuklarda difüzyon yoluyla, yalnızca birkaç yıllık zaman ölçeklerinde hızla birikebileceğini ve hızla salınabileceğini gösterir.

Su bolluğu ve hidrojen izotop bileşimi arasındaki negatif korelasyon, çarpma cam boncuklarındaki suyun güneş rüzgarından geldiği gerçeğini yansıtıyor.

Darbe cam boncukları, ay yüzeyindeki su döngüsünü tamponlamak için bir sünger görevi gördü.

Ay topraklarındaki darbeli cam boncukların barındırdığı su miktarının 2,7*1014 kg'a kadar ulaşabileceğini tahmin ediliyor.

Bulgular Nature Geoscience dergisinde yayınlandı.